Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Matematika jako strašák. Ministryně školství slibuje, že bude vyučována lépe

Česko

  14:43
Osmnáctiletý Jan chodí třetím rokem na gymnázium a má problém. S matematikou. V pololetí unikl jen taktak nedostatečné. „Jsem ochoten připustit, že mám prostě inteligenční deficit, ale zvláštní je, že v naší třídě propadlo z matematiky devět lidí, šestnáct dostalo čtyřku, a ten malý zbytek byly jen trojky,“ říká s tím, že nechce zveřejňovat své celé jméno ani jméno školy, v jejíž péči se pořád ještě nachází (v redakci obojí máme).

Ministryně školství Kateřina Valachová. foto:  Dan Materna, MAFRA

Je však dobré říct, že jde o čtyřleté gymnázium, jež se může dlouhodobě chlubit značným převisem uchazečů, takže v jeho lavicích jistě nesedí po náročných přijímacích zkouškách žádní hlupáci. Jako strašák berou matematiku na mnoha školách, a nejen žáci. To se ukázalo přednedávnem, když se ředitelé některých gymnázií ohradili proti tomu, aby povinný a jednotný maturitní test z matematiky dopadl na gymnázia (a lycea) o rok dřív než na střední odborné školy. Domnívají se totiž, že tak budou gymnazisti a lyceisti v porovnání se studenty ze středních odborných škol znevýhodněni.

Ministerstvo školství rozšířilo opatření proti šikaně. 'Nesmyslný papír,' zní také ze škol

Na to, jestli má být matematika u maturity povinná, nebo volitelná, jsou dlouhodobě různé názory. Existují dokonce i různá lobby, z nichž nejsilnější se ukázala Jednota matematiků a fyziků. V jednom se však shodnou všichni: že je totiž třeba učit ten předmět jinak, rozuměj lépe.

Něco takového se snadno řekne. Jenže jak lépe, když učitelů matematiky je nedostatek a vybírat si mezi nimi ty nejlepší je luxus, který si ředitelé škol nemůžou, pokud chtějí zajistit alespoň nějakou výuku, dovolit?Ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání ministerstva školství Petr Bannert říká, že v rámci plánované změny financování regionálního školství bude státní rozpočet podporovat dělení hodin, tedy i matematiky, což by mělo znamenat menší skupiny žáků. Za důležité považuje také zřizování metodických kabinetů v regionech, které budou přispívat k předávání informací o efektivních metodách výuky.

Podle ředitele odboru předškolního a základního vzdělávání Jaroslava Faltýna je zase potřebné zdůraznit pro nastartování matematického myšlení úlohu mateřských škol.

Stačí jednou uklouznout...

Žádný z těchto receptů ale nezní jako zázračný. Potíže s matematikou, to asi potvrdí mnozí čtenáři, jsou v zásadě dvě: Jednak jen málokoho může opravdu zajímat, za jak dlouho se potkají dva automobily, které vyjíždějí ze dvou bodů různou rychlostí, jednak je tu ta věc s mezerami.

Když máte mezeru v českém nebo cizím jazyce, možná budete chybovat ve velkých písmenech, ale pořád můžete umět psát správně tvrdé a měkké i, nebo užívat kondicionál. Když zaspíte v dějepise třicetiletou válku, pořád ještě můžete oslnit v národním obrození. Mít mezeru v matematice však znamená fatální karambol. Jak jednou uklouznete a nikdo vás rychle nezvedne, už ostatní nedoběhnete a navždy si budete připadat jako jednonohý na maratonské trati. Časem dokonce získáte k té disciplíně bytostný odpor spojený s totálním uzavřením všech mozkových kanálů. S tou první potíží se pokouší bojovat někteří osvícení pedagogové, jako je třeba mediálně známý profesor Hejný, ale nejen on.

Valachová: Maturita z matematiky i cizího jazyka je nutná

Povídat si například s Evou Zelendovou z Národního ústavu pro vzdělávání je podobné potěšení. Na vizitce má napsáno, že zastává funkci vedoucí oddělení pro matematické, přírodovědné a digitální vzdělávání a je též garantkou oboru Matematika a její aplikace. To, co říká, ale tak šroubovaně rozhodně nezní. Vlastně vyznává podobný názor jako Milan Hejný, že je třeba v matematice daleko víc pracovat s žákovským řešením a objevováním zákonitostí. Hledá úlohy, kde je to nejen možné, ale i nějakým způsobem zajímavé. „Chcete si třeba vyzkoušet, která čísla jsou čtverečková?“ Ptá se Eva Zelendová a na kus papíru kreslí čtverec, do něhož napíše jedničku. Pro názornost pak čtverec rozdělí na dvě stejná pole s tím, že dvojka asi čtverečkovým číslem nebude, protože ta dvě políčka už nejsou čtvercová, ale obdélníková. Čtyřka už je čtverečková, protože čtverec rozdělený křížem na čtyři stejné díly tvoří zase čtverce. Čtverečková je i sedmička, v níž jsme rozdělili na čtyři díly jednu ze čtvercových čtvrtin...

Člověk by to hrál docela s chutí dál, stejně by se dal strhnout i několika dalšími úlohami, které má Eva Zelendová ve svých deskách. Některé mají formu komiksu a jsou převzaty například i z amerických škol. Přitom ale nelze říct, že by metodička brala americký přístup k matematice se vším všudy: „Prosím vás, vždyť oni už mají kartičky i s násobilkou, aby děti mohly najít, kolik je sedmkrát osm!“

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!