Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Materiál na stavbu se vozil na vorech

PRAHA Jak vypadal Karlův most v první polovině 14. století? Odpověď lze od včerejška najít v Muzeu Karlova mostu, které bylo vloni otevřeno na Křižovnickém náměstí. Je tam vystaven unikátní model původní podoby nejznámější české památky v době, kdy se teprve stavěla. Model ukazuje, že vltavské břehy vypadaly podstatně jinak než dnes. Oživovaly je staroměstské mlýny a stály na nich městské hradby. Na malostranském břehu pracovala parléřovská stavební huť, která dostala velký úkol. Po povodni, která v roce 1342 strhla románský Juditin most, postavit most nový. Model zpracovával ateliér firmy Archmodel v Dubí u Teplic téměř rok. Znázorňuje rozestavěný most s 270 dělníky a pomocníky na středověkých lešeních, ale i četná zvířata a život středověké Prahy.

Nechybí ani skupina Karla IV. Založení nového kamenného mostu bylo posledním Karlovým rozhodnutím týkajícím se pražských měst. Stavitelského díla se ujal Karlův dvorní architekt Petr Parléř.

Model rovněž názorně ukazuje, že materiál na stavbu se vozil po Vltavě na vorech. Na modelu mostu chybí sochařská výzdoba. Tu gotické památce vtisklo až výpravné baroko.

Autor:

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Regionální Manažer - Plzeň

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Plzeňský kraj