Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

McFerrinovo „pražské povstání“

Česko

Psát recenzi na koncert Bobbyho McFerrina je jako malovat abstraktní obraz.

Občas člověk dokonce zavře oči, aby mohl vnitřním zrakem uvidět barvy tónů, o kterých neměl ponětí, že existují.

Na středečním vystoupení proslulého vokálního improvizátora v pražském Kongresovém centru bylo tónů jako much; poletovaly od rtů ke rtům a mihotaly se nad vyprodaným sálem, jenž se na pár hodin proměnil v obří hudební nástroj. Obava, že letošní návštěva autora hitu Don’t Worry, Be Happy v České republice zůstane ve stínu té, která proběhla před dvěma lety, se po chvilce rozplynula. Tahle nespoutaná hra na zpívání nemá předem daná pravidla, a proto se nemůže omrzet.

Zatímco při minulých show si McFerrin dával záležet, aby se tuzemskému publiku představil v co nejlepším světle, tentokrát se naprosto uvolnil a stal se zase tím neodolatelným komediantem, jak ho známe ze starších pořadů a klipů.

Perfekcionismus ho nezajímal, spíš zkoušel, kam až může zajít. Procházky hlubokými údolími a dalekými výšinami jeho úctyhodného rozsahu či obratné výstupy po půltónových schůdcích vedoucích k nečekaným modulacím si užije víc odborník než běžný fanda, ale zpěvákovi evidentně slouží k tomu, aby se dostal do správné nálady, a jako takové je nelze přeskočit. S Bittovou na pavlači Současné turné se však nenese pouze ve znamení hlasových ekvilibristik, nýbrž i krásně lehkomyslných gagů a variací na stará témata, jako je například písnička Drive z přelomové desky Simple Pleasures, v níž Bobby napodobuje startující motorku. Zrovna když si každý myslel, že „chodící walkman“ z newyorského Manhattanu nadobro opustí oblast textového sdělení, se McFerrin vrátil s klasickým, ovšemže parádním zpíváním. Dokonce dal šanci otřepané bluesové dvanáctce Roberta Johnsona Sweet Home Chicago, kterou podal téměř čítankovým způsobem. Když zpíval, že „jedna a jedna jsou dvě, dvě a dvě jsou čtyři“, stačil přitom „oddýchat“ basovou linku i slušné kytarové sólo.

Dost možná, že ho tak rozezpíval nový projekt, na němž spolupracoval s aranžérem a dirigentem Rogerem Treecem. Album VOCAbuLarieS odkazuje do říše slov už svým názvem (který je na obalu napsán i česky). V Kongresovém centru se McFerrin a Treece rozhodli desku představit třemi skladbami, v nichž dostal hlavní slovo čtyřiadvacetičlenný sbor, který do té doby na pódiu pouze přizvukoval. Kompozice z albových „Slovníčků“ zazněly v samém závěru oficiální části středečního koncertu a bylo to zakončení vskutku efektní. Díky rafinovaným aranžmá se melodie ocitly kdesi napůl cesty mezi temnou Afrikou a zpěvákovým rodným městem, jemuž vzdávají vícehlasý hold vokální skupiny typu Manhattan Transfer. Výsledkem je hudba plná elegantní magie.

A kouzlilo se i v napjatě očekávaných duetech s Ivou Bittovou (která přišla na rozdíl od úterního koncertu na Jarním Gala v Obecním domě bez houslí) a Danem Bártou, jenž svého amerického kolegu odboural už před dvěma lety. Bárta vsadil na zahloubanou koncentraci a meditativní polohu, kdežto s Bittovou se McFerrin změnil v brebentící bábu na pavlači. Lepší kontrast si pro svou show nemohl přát. Jak sdělil obecenstvu v laskavé parodii na operní zpěv, učitelka hudby mu kdysi neřekla „a teď do práce“, ale „hrej si“. „A od té doby si hraju,“ zapěl s širokým úsměvem sňatkového podvodníka. Nezbývá než doufat, že v Praze, která mu už zase tleskala vestoje, našel ideální hřiště.

***

Zatímco minule se chtěl hlavně představit, nyní se stal zase tím neodolatelným komediantem

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.