130 let

McLaren: od F1 k silničním supersporťákům

Česko

Jistý Bruce McLaren, který se v roce 1947 narodil v novozélandském Aucklandu, byl závodníkem tělem i duší a dnes by byl velmi pyšný, že nově vznikající automobilka zaměřená na sportovní automobily nese jeho jméno.

Bruce byl posedlý závody a konstrukcí automobilů. Přestože sám nikdy nedosáhl na titul mistra světa ve formuli 1, jeho tým slavil úspěchy v tomto závodě i v severoamerické závodní sérii Can-Am. Smrt Bruce McLarena v roce 1970 ale přinesla jeho týmu úpadek a odchod ze slávy.

V roce 1980 ovšem začala nová éra. Tým se dostal do rukou Rona Dennise, který se ve světě formule 1 i závodů nižších sérií pohyboval již od roku 1966. Právě tento muž stál za všemi následujícími úspěchy týmu. A jeho zásluhou také vzrostl význam obchodní značky McLaren. Základ úspěchu: karbon Dennis a konstruktér John Barnard začali okamžitě pracovat na zcela novém voze. Právě stáj McLaren do formule 1 přinesla karbonový nosný monokok, který byl lehčí a současně tužší než tehdy používané, převážně hliníkové konstrukce.

McLaren ale není pojmem pouze ve světě automobilových závodů. Značka například dodává telematické systémy nejen závodním týmům, ale i pro oblast letectví a zdravotnictví. Již v šedesátých letech také vznikl první silniční vůz se jménem McLaren. V novodobé historii byl významný především rok 1992, kdy se představil McLaren F1, dodnes mnoha znalci považovaný za nejlepší sportovní vůz světa.

Tuto metu si ovšem aktuálně nárokuje Mercedes SLR, model, který vznikl ze spolupráce MercedesBenz a „divize“ McLaren Automotive, založené v roce 1989 pro výrobu sportovních vozů. Koncem tohoto roku se ale stane samostatnou společností a do jejího čela nastoupí právě Ron Dennis, který se letos na jaře vzdal vedení týmu formule 1.

Středem nabídky bude model MP4-12C, představený o prázdninách (rozložený na kousky jej můžete prostudovat na www.mclarenautomotive. com). Do segmentu středně velkých vozů s motorem uprostřed přinesl uhlíkovou nosnou strukturu, vybaven je přeplňovaným osmiválcem 3,8 litru s výkonem 600 koní a dvouspojkovou převodovkou.

Tradičně je zvláštní pozornost věnována každému detailu. Technickou zajímavostí je třeba logika řazení nebo unikátní systém zlepšující zatáčení vozu pomocí brzdové soustavy, který je odvozen od zařízení používaného i ve formuli 1.

McLaren MP4-12C se začne ve zcela nové továrně vyrábět v roce 2011 a bude stát přibližně 5 milionů korun. Nabídka nové automobilky se v následujících letech rozroste jak o skutečný supersportovní vůz, tak naopak o menší model.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás