Po vypuknutí skandálu amerického producenta Harveyho Weinsteina a dalších osobností ze světa šoubyznysu roste zájem o téma sexuálního obtěžování. A to i v Česku. Téma se otevírá především v médiích a na sociálních sítích. Výpovědí prolomila bariéru třeba i eurokomisařka Věra Jourová, která násilí na ženách považuje za důležité téma.
Konečně se o násilí na ženách mluví. Ale nesmí to přejít do fanatismu |
Tam, kde je nejdůležitější takovou diskusi zahájit, tedy ve školách, však zůstává sexuální obtěžování spíše okrajovým tématem. Ministerstvo školství tuto problematiku momentálně neřeší.
Právě to trápí aktivistky z organizace Konsent, které téma vytahují na světlo již dlouhodobě. Nejvíce na sebe upozornily kampaní s názvem „Když to nechce, tak to nechce“, která ukázala problematiku v té nejsyrovější podobě - muž v krátkém videospotu (viz níže v článku), který týdně zasáhne až 30 tisíc lidí, se domáhá sexu, aniž by o něj žena projevovala zájem. Sexuální obtěžování přitom může mít i „mírnější“ podoby.
Přednášky pro žáky
Nyní zástupci neziskové organizace sbírají na HitHitu peníze na to, aby mohli ve školách pořádat workshopy pro studenty. Ty mají být určeny pro žáky v posledním ročníku základní školy a v prvním ročníku střední školy.
„Během nich studenti při práci s příběhy zjistí, jaké chování může druhému ublížit. Naučí se, že sex bez souhlasu druhého je znásilnění. Dozví se, jak reagovat, když se jim někdo svěří, že znásilnění zažil. Nechceme nikoho strašit. Naopak zdůrazňujeme, že sex je a musí být v první řadě zábava a potěšení. Když vybereme potřebné peníze, budeme moci s našimi lektory vzdělat 3 000 dětí,“ vypráví o záměru organizace Konsent jedna z koordinátorek kampaně Johanna Nejedlová.
„O sexuálním násilí a především o nezbytnosti dbát na to, jestli druhý opravdu chce sex mít, je potřeba mluvit s dospívajícími, ještě než začnou se sexuálním životem. Část pachatelů sexuálního násilí si totiž ani neuvědomuje, že to, co udělali, je možné označit za znásilnění a že to jeho oběť mohlo traumatizovat,“ vysvětluje, proč považuje téma za důležité.
Podle Nejedlové se sexuální výchova ve školách omezuje pouze na to, jak biologicky funguje lidské tělo, jak neotěhotnět a jak se chránit před pohlavními nemocemi. Sexuální výchova tedy pojímá téma pro žáky poněkud abstraktně. Důkazem toho pak může být minimální povědomí o tom, co sexuální obtěžování vlastně je a jak se reálně projevuje. Ve veřejném prostoru, ve školách, na pracovišti či kdekoli jinde.
Výuka: z porna
Problémem je i to, odkud mladiství čerpají informace. „Ze zahraničních výzkumů vyplývá, že 60 % dětí bere jako vzdělávací nástroj o sexu porno. To ale není reálný obraz toho, jak sex vypadá a chybí v něm nezbytná komunikace před sexem. Sex je důležitá součást našich životů a je potřeba, aby o něm všichni měli dostatek relevantních informací,“ líčí Nejedlová.
Jediný způsob, jak omezit počet znásilnění, tak podle ní spočívá v důsledné prevenci. „Ta míří na potenciální pachatele. Léta se společnost věnovala tomu, že říkala ženám, co mají dělat, aby je nikdo neznásilnil a očividně to k ničemu nevedlo - pokud nyní zažije za svůj život znásilnění každá desátá žena a každá druhá má zkušenost se sexuálním obtěžováním,“ poukazuje Nejedlová na problém.
Ministerstvo aktivitu organizace Konsent vítá, třebaže samo momentálně nehodlá měnit současný stav. „Případnou návštěvu koordinátorek programu na školách lze vyjednat s vedením školy, které posoudí, zda je obsah tématu pro žáky vhodný a není v rozporu cíli školního vzdělávacího programu,“ píše mluvčí ministerstva školství Jarmila Balážová.
„Téma sexuální výchovy je součástí závazného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), objevuje se tedy na všech základních školách. Jakým způsobem povinné výstupy z RVP ZV škola realizuje, si stanoví ve svém vlastním školním vzdělávacím programu,“ zněla odpověď ministerstva školství na dotaz serveru Lidovky.cz, zda mezi zástupci resortu probíhá jednání o tom, jak zahrnout téma do pevné výuky.
‚Na sexu s bratrancem není nic špatného’. Další svědectví čtenářů o sexuálním obtěžování |
Samotný resort si nicméně uvědomuje, že sexuální výchova musí být nahlížena z mnoha úhlů. „Sexuální výchova by měla být pojímána v širších souvislostech a komplexně. Na sexuální výchovu nelze nahlížet pouze z hlediska biologického, ale také z hlediska sociálního a psychologického, přičemž všechna hlediska by měla být v rovnovázu,“ stojí ve vyjádření ministerstva.
V souladu s vývojovými předpoklady žáků a jejich poznávacími možnostmi prý směřuje výuka v oblasti sexuální výchovy k tomu, aby si žáci „osvojili a kultivovali odpovědné chování, rozhodování a komunikaci v situacích souvisejících s reprodukčním zdravím, partnerskými vztahy, rodinným životem a rodičovstvím a aby jejich vstup do dospělosti byl provázen odpovědným přístupem ke zdraví a založení rodiny“. V rámci sexuální výchovy pak doporučuje spolupracovat s rodiči žáků. Jak přesně, už však neuvádí.