Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Méně jídla, ale moře bude

Česko

Češi raději utratí méně v restauracích, než aby přišli o dovolenou

PRAHA Než se omezovat v dovolené, to raději méně konzumovat alkohol, vykouřit menší množství cigaret či trávit méně času v restauracích a kavárnách. Právě tak je možné charakterizovat spotřebitelské zvyklosti české populace. Vyplývá to z mezinárodní studie Barometr Cetelem 2009, kterou včera prezentovali zástupci společnosti Cetelem.

„Ze studie, kterou Cetelem každoročně připravuje ve třinácti evropských zemích, jednoznačně vyplývá, že nejzásadnějšími výdajovými položkami českých domácností jsou bydlení, doprava a potraviny. A právě u těchto výdajů si lidé nejvíce všímají cenového vývoje. Mezi položkami, které Češi považují za zbytečné, jsou výdaje za alkoholické nápoje a tabák,“ vysvětlil Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem. Domácnosti podle něj rovněž přiznávají, že by se vzdaly i řady výdajů „pro potěšení“, například útrat v restauracích či kavárnách.

„Na co si ale lidé nechtějí nechat sáhnout, jsou výdaje na dovolenou a trávení volného času,“ dodal Horák.

V porovnání s jinými zeměmi Evropské unie, kde byl výzkum proveden, je pojetí dovolené u Čechů téměř unikátní. Z oslovených respondentů jen asi čtyři procenta uvedla, že v případě omezování svých výdajů nejdříve sáhnou na dovolenou. A to je ve srovnání s jinými zeměmi neskutečně málo. Například ve Francii je připraveno podle tohoto průzkumu omezit výdaje na dovolenou celkem dvacet procent domácností. Ve Velké Británii, Itálii a Portugalsku se na dovolené uskromní asi třináct procent oslovených respondentů. Evropský průměr za třináct zjišťovaných zemí pak činí jedenáct procent.

„Češi se jednoduše na dovolené šetřit nechystají. Domácnosti hledají všechny možné jiné alternativy, kde uspořit. Dovolená je až na posledním místě,“ potvrdil Tomio Okamura, viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Důvodů je podle něj několik. Především Česko nemá moře a pak ceny ubytovacích zařízení v tuzemsku jsou často na srovnatelné úrovni jako v přímořských letoviscích. „Pokud se domácnosti hodlají na zahraniční dovolené uskromnit, tak jen v rámci výdajů v místě pobytu. Pro řadu lidí je téměř nemyslitelné, že by letos k moři nevycestovali,“ dodal Okamura.

Studie Barometr Cetelem také jasně potvrdila, že kupní síla většiny evropských domácností v poslední době klesá. V průměru je asi 91 procent Evropanů připraveno se v letošním roce uskromnit a zredukovat své výdaje. Chuť utrácet ale lidi úplně neopustila. Daleko více než dříve tak lidé vyhledávají cenově výhodnější zboží a také častěji nakupují po internetu.

Například diskontní prodejny a internetové obchody nabízející cenově zvýhodněné zboží už podle této studie nejsou synonymem spotřeby chudých, ale synonymem chytrého nákupu. A jejich obliba rychle narůstá.

***

V průměru je asi 91 procent Evropanů připraveno se letos uskromnit

Uvážlivější nakupování v roce 2009 V průměru 91 procent Evropanů je připraveno se v letošním roce uskromnit a zredukovat své výdaje. Současně klesá kupní síla domácností. Chuť utrácet ale zcela nevymizela, domácnosti však daleko více vyhledávají cenově výhodnější zboží a také více nakupují po internetu. Diskontní prodejny a internetové stránky s produkty s nízkou cenou již nejsou synonymem spotřeby chudých, ale synonymem chytrého nákupu.

GRAF

Které výdaje jsou Češi ochotni nejvíce omezit v případě poklesu kupní síly? (v procentech dotázaných)

Alkoholické nápoje a tabák 34

Hotely, restaurace a kavárny 19

Doprava 9

Potřeby pro kutily, řemeslné práce 6

Komunikace 5

Bydlení a poplatky 4

Potraviny 4

Oblečení 4

Elektronika 4

Zařízení nábytkem, dekorace 4

Volný čas, kultura, cestování 4

Elektrospotřebiče 3

Vzdělání 1

Zdraví 1

Zdroj: Barometr Cetelem 2009 / Foto: Shutterstock / JL

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!