Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Město bez děr. Pomoci má unikátní stroj

Česko

Výtluky by se nemusely objevit, kdyby silničáři vozovku průběžně diagnostikovali. V Rakousku to jde

Představte si české město, kde by po zimě nebyly na silnicích téměř žádné díry. Že je to nesmysl? Středočeská Příbram si myslí, že ne. Oním městem bez děr by chtěla být právě ona. Spoléhá na nový stroj, který opravuje silnice rychle, levně a kvalitně. LN byly u jeho příbramské premiéry. PRAHA Trojice cestářů v oranžových vestičkách na české poměry nebývale kmitá. Fukarem odfoukají kamínky, pneumatickým bucharem udusají novou záplatu a jdou zacelit další díru. Na Seifertově ulici v jižní části Příbrami jich je nespočet. I tak ale cestáři postupují poměrně rychle. „Jednu záplatu stihneme udělat tak za dvacet minut. Za celou směnu kompletně spravíme tak padesát až sedmdesát metrů silnice,“ popisuje tempo práce vedoucí cestářů Štefan Hriňo.

„Je to díky tomuto,“ majetnicky se opírá o oranžový nákladní vůz osazený strojem SILKOT 70-80. Na první pohled obyčejné silničářské vozidlo má řadu vychytávek.

Zaprvé dokáže recyklovat starý asfalt. Vůz má totiž na své korbě jakousi pec. Večer po směně do ní silničáři nahází kusy jinak nepotřebného starého asfaltu, který za normálních okolností končí na skládce. Po zhruba osmi hodinách žhnutí je auto plné nové asfaltové směsi, kterou je možno ihned vylévat na rozbitou silnici. Ta ale musí být před nasypáním nové vrstvy dostatečně ohřátá.

O to se postará dva metry široký a dlouhý přímotop, který se na silnici sklápí ze zadní části vozu. „Zmáčkneme tlačítko a tato kamna se sklopí k zemi a rozehřejí asfalt pod nimi. Po několika minutách desku odklopíme, odhrabeme porušený asfalt a nalijeme sem nový, který nám auto vyrobilo,“ pochvaluje si Hriňo. Poté stačí už jen novou vrstvu udusat a po několika minutách na ni mohou vjet auta. Celá operace se dá navíc dělat i za minusových teplot. V mrazech se pouze asfalt déle rozehřívá.

Nové auto, se kterým tříčlenná četa jezdí zhruba osm měsíců, si Hriňo nemůže vynachválit. Práce se podle něj nebývale zrychlila a opravy jsou kvalitní, „Taková jedna záplata vydrží klidně i pět let,“ tvrdí.

Nový stroj okouzlil i příbramskou radnici a ta si ho hodlá v dohledné době pořídit. „Do oprav silnic investujeme ročně zhruba milion korun. Ale opravy jdou pomalu a jsou nekvalitní. Investujeme proto raději dva miliony do stroje, kterým naše silnice opravíme účinně a rychle,“ říká starosta Příbrami Josef Řihák. Novým strojem hodlá v příštích letech opravovat všechny ulice, které městu patří. „Pokud se nám to osvědčí, a věřím, že ano, tak chceme jít ostatním městům příkladem,“ dodal Řihák,

Příbram není jediná, která o unikátní vůz české výroby usiluje. Objednalo si ho už sedm silničářských firem, Jihomoravský kraj a deset strojů míří do Velké Británie.

Tankodromy místo silnic

* Policejní statistiky uvádějí, že jen loni se v Česku odehrálo 448 dopravních nehod kvůli „závadám na silnicích“. To je dvakrát více než v roce 2008. * Žádostí o náhradu škody či žalob je pak ještě více. Jen za rok 2010 evidují správci komunikací na území Prahy 458 případů, kdy lidé chtěli zaplatit škodu na voze. * Odškodnění řidičů za proražené pneumatiky, poškozená kola či podvozky kvůli stavu pražských silnic stála zhruba milion korun. * Také proto ministr dopravy Vít Bárta (VV) v médiích slíbil, že pro příští rok zvedne rozpočet na opravy děravých silnic více než dvojnásobně; ze stávajících čtyř miliard korun hodlá silničářům nově přidělit až devět miliard. * Města si musejí pomoci zpravidla sama. Řada z nich proto testuje unikátní český přístroj, který umožňuje opravovat výtluky na vozovce i v zimním období.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!