Sobota 30. března 2024, svátek má Arnošt
130 let

Lidovky.cz

Město dá miliardy na metro A

Česko

  10:53
PRAHA - Stanice Dejvická do pěti let nebude konečnou zastávkou metra A. Pražští zastupitelé včera schválili, že do roku 2015 uvolní 10,7 miliardy korun na prodloužení „áčka“ z Dejvic do Motola. Znamená to, že stavbě nových podzemních tunelů metra už nic nestojí v cestě.
Pražské metro (ilustrační foto)

Pražské metro (ilustrační foto) foto: Lidové noviny

Dalších více než osm miliard korun totiž město získá z příspěvku z evropských fondů. Znamená to, že magistrát má náklady relativně pokryty a může začít stavět v prosinci letošního roku.

Dopravní experti to vítají jako jednoznačnou změnu k lepšímu. „Situace, kdy jedna z důležitých linek metra končí na Vítězném náměstí čili vlastně uprostřed města, je neudržitelná. Pomůže to Evropské třídě, kde jsou teď dopravní zácpy. A pomůže to i Motolu, kde žije asi 10 tisíc lidí,“ prohlásil děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Proti jsou pouze pražští zelení. „Praha 6 je zatížena auty, ale to tento projekt neřeší,“ uvedla šéfka pražských zelených Petra Kolínská. Do Motola by podle ní mohlo spíš vést prodloužené metro B nebo nová tramvajová trať.
Podle magistrátu je projekt ekonomicky efektivní a životaschopný se zaručenou ekonomickou návratností. „Cílem je zlepšení dopravní obsluhy Prahy 6 přímým napojením na trasu metra, odlehčení Vítězného náměstí a přilehlé části Prahy 6 od autobusové dopravy a zkvalitnění dopravní dostupnosti nemocnice Motol,“ řekl ČTK mluvčí Prahy Jiří Wolf.

Prodloužení trasy metra A bude rozděleno do tří etap. Letos se začne stavět první, která povede přes Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola. V roce 2018 by metro mělo vést až na ruzyňské letiště.

Jenže v pražském zastupitelstvu sílí hlasy, že by mohlo skončit v Motole a další dvě etapy by se už nemusely realizovat.

„V tom, že áčko má pokračovat do Motola, panuje až na zelené všeobecná shoda. ale má vést až do Ruzyně? Já tedy o tom přesvědčená nejsem, podle mě by po té první etapě měla dostat prioritu stavba metra D,“ prohlásila náměstkyně primátora Markéta Reedová (SNK ED).

Také podle pražských zelených by metro A mělo končit v Motole, a nikoliv v Ruzyni. Souběžně s metrem se má totiž stavět i rychlodráha mezi pražským Masarykovým nádražím a Kladnem s odbočkou na ruzyňské letiště. Tam by mohly první vlaky jezdit už koncem roku 2013.

Podle Kolínské je dokonce problematické i současné prodloužení do Motola v Praze 5. Trasa prý nevede přes hustě obydlená sídliště, ale rezidenční čtvrti s řídkými vilami. Praha 6 je o oprávněnosti trasy stoprocentně přesvědčená.

Podle statistik projde konečnou stanicí Dejvická zhruba 100 tisíc pasažérů denně. Stanici Hradčanskou vloni využívalo 150 tisíc lidí denně. Nyní se jí vyhýbají kvůli stavbě tunelu Blanka. „Situace na Vítězném náměstí je tragická. Metro zlepší dopravu i životní prostředí,“ řekl radní Prahy 6 Jan Záruba.

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.