PRAHA Na Staroměstské radnici, Petřínské rozhledně, v Prašné bráně či gotických věžích na Karlově mostě se od léta zřejmě bude platit vyšší vstupné. Město se totiž rozhodlo všechny památky, které dosud spravuje Pražská informační služba (PIS), pronajmout soukromé firmě. Zatím na rok, poté se uvidí.
Pražský magistrát dosud nezveřejnil, jak výběrové řízení dopadlo. Podle informací LN je však vítěz už známý. Stala se jím společnost ABL FM Services, jediný účastník výběrového řízení. „Ano, do výběrového řízení se přihlásila jediná firma. Sám jsem se tomu divil,“ potvrdil Jan Kněžínek, ředitel odboru kultury, památkové péče a cestovního ruchu magistrátu.
Už dopředu se spekulovalo o tom, že výběrové řízení bylo „někomu šito na míru“. Výběr firmy pochybnosti nerozptýlil. Podle obchodního rejstříku společnost vznikla teprve v prosinci loňského roku. Zabývá se výrobou, obchodem a službami, poskytuje i služby soukromých detektivů a střeží osoby i objekty.
Firma zvítězila s návrhem, že do památek vnese nový život. Bude v nich pořádat koncerty, výstavy, šermování v historických kostýmech a večerní programy, za které si turisté připlatí.
Podle lidí, kteří měli možnost se s návrhem seznámit, jde o diletantskou práci s nesmyslnými nápady. Šermířské turnaje chce prý firma pořádat ve Staroměstské mostecké věži. Ta je však tak úzká, že se do ní vejdou buď šermíři, nebo publikum. V Malostranské mostecké věži Karlova mostu chce otevřít expozici mučicích nástrojů v prostorách, které Pražské informační službě nepatří. Petřínskou rozhlednu a bludiště z konce 19. století označuje jako prvorepublikové objekty. Některé z objektů jsou přitom cennými národními kulturními památkami. „Hrozí, že komerční pronájem povede k jejich ohrožení. Staroměstská mostecká věž je tak citlivá, že by jí mohly ublížit i večerní rauty, když by se uvnitř ohřívala podávaná jídla,“ vysvětlil památkář Ondřej Šefců z Národního památkového ústavu. Zcela by se měl změnit i systém vstupného. Nyní se platí 70 nebo sto korun. Firma zavede diferenciovaný systém s různými slevami a v některých případech i se zdraženími. Právě toho se obávají cestovní kanceláře a hotely. Změny uprostřed turistické sezony považují za špatný vtip.