Za dva miliony korun si hodlá koupit nový stroj na opravu silnic, který splňuje všechny požadavky města. Silnice totiž opravuje rychle, kvalitně, a navíc levně. „Doufáme, že se nám to vyplatí a poté půjdeme ostatním městům příkladem. Už nás nebaví každý rok dávat na opravy silnic téměř milion korun. Chceme kvalitnější a trvanlivější opravu,“ říká starosta Příbrami Josef Řihák. Podobně jako Příbram začíná přemýšlet celá řada českých a moravských měst. O novou technologii oprav silnic má zájem například Chomutov. Z krajů jeví zájem jižní Morava.
Dopravní odborníci ale upozorňují na to, že nové stroje nejsou všechno. Českým silnicím podle nich chybí spíše dlouhodobé sledování a průběžné opravy, které by havarijním správkám předešly.
Pokračování na straně 5
Dokončení ze strany 1
Katastrofální stav českých silnic, které připomínají místy tankodromy, vyburcoval i ministerstvo dopravy. To hodlá ztrojnásobit rozpočet na opravy - z nynějších třech miliard korun na devět miliard korun. „Tyto peníze by se měly velice brzy projevit na kvalitě dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy. Tedy na všech komunikacích, které jsou v naší správě,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.
Miliardové zakázky chce ministerstvo rozdělit mezi více menších firem, od kterých bude chtít slevy a použití lepších technologií. Podobně jako u byznysu se stavbou dálnic ministr dopravy Vít Bárta již delší dobu kritizuje to, že z oprav silnic profitují stále stejné firmy. A postupují často tím nejlevnějším, ale pro stát ne zrovna efektivním způsobem. „Zalátají díry a brzy mohou svou práci opakovat,“ řekl ministr.
Ministerstvo chce tento monopol rozbít a práci na opravách přidělovat soukromníkům. Nový plán s rozpočtem 10 milionů korun se začne zkoušet už letos ve Středočeském kraji.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava