130 let

Metrem i do Krče

Česko

Prodloužit trasu A na Petřiny a postavit první úsek nové trasy D z Pankráce na Nové Dvory. To vše chce město stihnout do roku 2014.

PRAHA Za sedm let by mělo mít pražské metro sedm nových stanic. Právě do roku 2014 chce totiž magistrát postavit první úseky dvou nových tras.

Metro A už tak nebude končit na Dejvické, ale pojede dále na západ přes stanice Červený Vrch, Veleslavín až na dočasnou konečnou na sídlišti Petřiny. „Zvažujeme, jestli nepostavíme v rámci prvního úseku ještě stanici Motol,“ zmínil možnou variantu radní Radovan Šteiner. Ten také nastínil, jak hodlá město nákladnou patnáctimiliardovou investici zaplatit. „Z jedné poloviny ji bude hradit město, druhou pak pokryjí evropské fondy,“ řekl Šteiner.

Zprovoznění první etapy by mělo výrazně pomoci Dejvické. Tamější autobusový terminál by se měl totiž z větší části přestěhovat ke stanici Veleslavín, kde je naplánován i přestup na rychlodráhu do Kladna.

Konečná na Petřinách bude poslední stanicí trasy A jen jeden rok. Potom se jí stane stanice Motol, umístěná u stejnojmenné nemocnice. Magistrát chce ale vést „áčko“ dále.

Po Motole zastaví soupravy ještě ve stanicích Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Letiště Ruzyně. A to vše chce město stihnout do roku 2018, kdy už má vést na letiště rychlodráha.

Podle odhadů bude město stát celý téměř třináctikilometrový úsek z Dejvické až na letiště přes čtyřicet miliard korun.

Z budoucích stanic stojí za zmínku ještě další dvě. Je to Bílá Hora, kde Metroprojekt vymyslel případné rozdvojení trasy s odbočkou na Zličín, a Dlouhá Míle, která má být obrovským dopravním terminálem. Bílou Horu však odpůrci klikatého prodloužení „áčka“ považují za nejzbytečnější stanici na trase. Podle nich se ve vilové zástavbě nevyplácí ani tramvaje, které sem přijíždějí poloprázdné.

Čtyři ze sedmi stanic, které chce město postavit nejdříve, budou na zcela nové trase. Modré metro D povede do sídlišť na jihu Prahy.

Jeho první etapa, která se začne stavět za tři roky, povede z Pankráce přes stanice Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč na konečnou Nové Dvory. Další úseky mají trasu D prodloužit až na jih do Písnice, kde se postaví depo. Na sever pak „déčko“ zamíří do Nuslí, na Vinohrady a na Hlavní nádraží, kde bude trasa za 40 miliard korun v roce 2018 ukončena. Město by chtělo trasu zaplatit nezvyklým způsobem. Metro by téměř na vlastní náklady postavila soukromá firma, která by pak několik let dostávala peníze z jeho provozu.

„Déčko“ by se však mělo od ostatních tras lišit nejen financováním. Má se tu využít takzvané lehké metro, které lépe zvládá převýšení a prudší zatáčky. Na trase D je totiž hned několik velkých stoupání. Stanice by tak nebylo třeba razit, ale mohly by být hloubeny z povrchu. „Déčko“ by však nemuselo jezdit ani po kolejích, ale po pneumatikách, podobně jako v Paříži. Vlaky by tak byly rychlejší a jezdily by častěji.

Autor: