130 let

Metro D: začíná se projektovat

Česko

PRAHA Stavba nové trasy pražské podzemní dopravy dostává reálné obrysy. Dopravní podnik včera vypsal veřejnou zakázku na zhotovení projektové dokumentace pro územní a stavební řízení stavby nového metra. Projektanti a architekti se mohou přihlásit do 19. května.

Nová trasa metra by měla být dlouhá téměř jedenáct kilometrů. Povede z Písnice na náměstí Míru, v plánu je i pokračování na Žižkov nebo na náměstí Republiky. Dopravní podnik odhaduje náklady na 30 až 35 miliard korun.

Stavba by měla začít v roce 2010 nebo o rok později. Opoziční sociální demokraté kritizují vedení města za to, že se stavbou otálelo. Pražané si podle nich na nové stanice budou muset počkat až do roku 2022.

„Původní sliby radních mluvily jasně. Stavba nové trasy měla začít do konce příštího roku. Podle nových plánů však dojde ke zdržení minimálně o dva roky,“ prohlásil předseda finančního výboru zastupitelstva a šéf pražské ČSSD Petr Hulinský.

Sociálním demokratům se také nelíbí riziko, že by metro do Písnice mohlo být podobně neuváženou akcí, jakou bylo prodloužení metra na trase C. „Vytíženost stanice Letňany je minimální a dopravní podnik se to snažil zachraňovat omezováním spojů, které zajíždějí až na konečnou,“ dodal Hulinský.

Zato pražští zelení vidí „déčko“ jako mimořádně důležitou dopravní stavbu. „Má vést hustě obydlenými sídlišti, kam v tuto chvíli zajíždějí jen přeplněné autobusy,“ sdělila šéfka pražských zelených Petra Kolínská.

Problémem však podle ní může být financování. Rozpočet města není na takovou akci připravený. Metropole by chtěla nové metro hradit pomocí projektů Public Private Partnership (PPP), tedy spoluprací veřejného a soukromého sektoru.

„PPP projekt je v Čechách v současnosti nerealizovatelný. Pokud vím, ještě se tu žádný takový projekt nepovedl a je otázka, jestli to zkoušet právě na stavbě pražského metra,“ řekla Kolínská. Dopravní podnik má podle ní přijít s návrhem, jak „déčko“ financovat.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás