Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Metro prodlužuje intervaly

Česko

  8:29
PRAHA - Neděle 4. ledna, poledne. Školákům skončily prázdniny, většině zaměstnaných prodloužené volno. V ulicích je prázdno, jen na zastávkách tramvaje stojí hloučky lidí. A v linkách číslo 7 a 24 se tísní lidé, jako by byla dopravní špička během pracovního dne. Co se stalo? Listopadový škrt v rozpočtu dopravního podniku nese své „ovoce“.
Metro.

Metro. foto: Stanislav Honzík Lidové noviny

Hromadná doprava nyní každou neděli a o svátky zpomalí. Dvaadvaceti tramvajovým linkám se změnil nedělní jízdní řád – tramvaje již nyní jezdí po dvaceti minutách.

A další nechtěné „bonusy“, na které se můžou cestující těšit? Dnes zavede dopravní podnik pásmový provoz na lince metra C do Letňan. Od dnešního rána tak do nových stanic metra, jejichž výstavba stála 15,5 miliardy korun, zajíždí jen každý druhý vlak.
Podle Filipa Drápala z organizace Ropid, která pro dopravní podnik sestavuje jízdní řády, dopravní podnik zavedením pásmového provozu ušetří značnou částku. Podle něj má jít až o polovinu nákladů ve špičce.

S tím však nesouhlasí šéfka pražských zelených a zastupitelka Petra Kolínská. „Fixní náklady metra jsou tak vysoké, že jeden vynechaný vlak nic neušetří. Ve stanicích se stejně topí, svítí a větrá. Funguje tam personál. Metro je zkrátka nehospodárné,“ řekla Kolínská.

Šetření se dotkne i zbývajících linek metra. Od neděle pojede na trase A i B o čtvrtinu méně souprav než dosud.  Metro bude navíc na všech linkách – nejen tedy na trase C jako dosud – jezdit v neděli a o svátcích jen každou desátou minutu. „Omezení provozu v úsecích tras A a B neznamená zásadní snížení komfortu dopravy. Intervaly budou nyní shodné s intervaly na ostatních dvou linkách metra,“ vysvětlil Pavel Procházka, šéf Ropidu.

Jenže všechny linky metra nejsou shodně vytížené. Trasu  C využívá znatelně více lidí než zbývající dvě linky. To také potvrdil nedávný přepravní průzkum dopravního podniku. Výsledky mluví jasně – denně se na trase metra C sveze 492 tisíc lidí. „Béčko“ využívá 380 tisíc a trasu A dokonce jen 250 tisíc cestujících za den. Ředitel dopravního podniku Martin Dvořák výsledky v prosinci komentoval takto: „Přepravní průzkum potvrdil naše domněnky o tom, že přeprava v metru za čtyři roky doznala dalších změn. Například počet cestujících přepravených za den narostl od roku 2004 téměř o 5 procent.“ 

Potvrzený zvyšující se zájem cestujících o služby metra však dopravní podnik neoblomí. „Nedá se nic dělat, musíme šetřit,“ zopakoval Filip Drápal.

Dopravní podnik prý díky úsporám zatím nechce zvyšovat cenu jízdného. Ale ne všichni jej chválí. „Cenu jízdenky de facto už dopravní podnik zvýšil: tím, že prodloužil intervaly, snížil komfort,“ podotkl odborářský předák Luboš Olejár.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!