Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Mezi Prahou a Mnichovem

Česko

  16:52
BRNO - Půl roku dnes uplynulo od obnovení pravidelných letů z Brna do Prahy. I když letadla většinou nejsou plně obsazena, České aerolinie tvrdí: Plní se naše předpoklady, linku udržíme. Její letadla denně svádějí souboj o cestující s konkurenčním spojením do Mnichova.

Letušky ČSA foto: www.csa.czReprofoto

„Od zavedení využilo linku už více než deset tisíc lidí, nicméně do budoucna si od ní slibujeme ještě více,“ sdělila mluvčí ČSA Jana Víšková. Konkrétní obsazenost aerolinie nesdělují - podle dřívějších informací se ale pohybuje kolem padesáti procent. Při veletrzích však už musely nasazovat místo menšího letadla ATR větší Boeing 737.

Jak se stíhají letadla do Prahy a Mnichova

Letadla z Brna do Mnichova odlétají vždy v pracovních dnech v 5.55 a ve 14.40, do Prahy v 5.30 a v 15.00.

Z Mnichova se vrací ve 14.20 a ve 23.00, z Prahy ve 13.20 a ve 22.45 hodin.

O víkendu létá jen část spojů.

Zdroj: www.airport-brno.cz

Právě červen měl podle očekávání rozhodnout o případných změnách pravidelných linek. Své působení v Tuřanech mohou hodnotit nejen státní aerolinie, ale také společnost Cirrus Airlines, která od listopadu Brno pravidelně spojuje s Mnichovem. „Žádná změna zatím ohlášená není,“ potvrdil ředitel letiště Tomáš Plaček.

Zejména o linku do Mnichova mají jihomoravští politici mimořádný zájem. „Je pro nás zásadní a pokud by kvůli nedostatečnému vytížení přestala fungovat, hrozí podobné nebezpečí i lince Brno - Praha,“ prohlásil opakovaně hejtman Stanislav Juránek. Spojení s Německem je zásadní zejména pro investory, někteří z nich dokonce vyžadují při jednáních o kapitálovém vstupu do jihomoravských podniků zakotvit takovou nabídku do dohod.

Politici neoficiálně tvrdí, že ČSA obnovily spojení s Prahou po dvou letech právě kvůli obavě z toho, že jim rychlé spojení do základny Lufthansy v Mnichově odebere klienty, kteří jinak létají z pražské Ruzyně. „Když se můj šéf rozhoduje, jak letět, začíná stále častěji hrát roli čas,“ tvrdí Jana Dostálová, která zařizuje svému nadřízenému pravidelně letenky. Ne ten termín na brněnském letišti, ale na druhém konci trasy - z Brna totiž pražská a mnichovská linka odlétají přibližně jen půl hodiny po sobě.

ČSA tvrdí, že jejich spojení do Prahy je prioritně určeno zejména lidem, kteří pokračují do dalších zemí, a naopak pro cizince, kteří v posledních letech vyhledávají jih Moravy jako místo vhodné pro investiční a obchodní projekty. „Ceny zpátečních letenek na této lince se pohybují od zhruba 2400 korun včetně všech poplatků,“ upřesnila Víšková.

Třetí z leteckých společností pravidelně létajících do Brna, nízkonákladový Ryanair, na své lince do Londýna vykazuje většinou více než devadesátiprocentní vytíženost. Šéf firmy dokonce na jaře naznačil možnost spuštění další linky, která však závisí na pořízení nových letadel.

Další linky, o nichž brněnské letiště jedná, by neměly být s pražskou a mnichovskou v přímé konkurenci. V jednání jsou například spoje do Ruska, Francie a Itálie.

Autor: