7. února 2019 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Miliardový spor o sesuv na D8 rozhodne superposudek vědců. Pracovali pro stát, namítá majitel lomu

Obrovský kus zeminy se utrhl v červnu 2013, stát teď vymáhá po majiteli... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Obrovský kus zeminy se utrhl v červnu 2013, stát teď vymáhá po majiteli... | foto: Lidovky.cz

PRAHA Svár mezi státem a vlastníkem lomu kvůli sesuvu na dálnici D8 pomalu vstoupil do finální fáze. Soud si poručil superposudek, jenž má určit odpovědnost za utrženou masy zeminy. Tisíce metrů krychlových půdy zavalily v červnu 2013 dvousetmetrový úsek autostrády u Prackovic nad Labem na Litoměřicku. Podle státu jde katastrofa za majitelem lomu. Firma se brání tím, že půda se pohnula kvůli špatnému stavebnímu postupu. Ve při se hraje o miliardu korun.

„Znalecký posudek byl ve věci zadán z důvodu, že posudky, jež předložili účastníci řízení, se lišily v závěrech ohledně příčin sesuvu,“ řekla serveru Lidovky.cz Markéta Fikoczková, mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 5, kde se kauza vyřizuje. Na jedné straně sporu stojí firma Kámen Zbraslav, jíž lom náleží. Proti ní vznesly nárok Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD), stavitel D8, a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Sesuv s sebou vzal i stovky metrů železniční trati.

Více než kilometr čtvereční zeminy se sesul v červnu 2013. Utržený svah zasáhl do dostavby posledního úseku dálnice D8. Kompletace autostrády se o několik let zdržela. Stát prostřednictvím ŘSD a SŽDC (obě složky patří pod ministerstvo dopravy) viní z kalamity majitele lomu. Právě těžba podle posudků obou organizací rozhýbala masiv zeminy natolik, že skončil na rozestavěné dálnici a strhl i kus železnice.

Analýzy firmy Kámen Zbraslav ukazují na stát. Jednu si nechala zpracovat na Technické Univerzitě Ostrava, další dodala třeba Hornická univerzita v Leobenu. „Jasně prokazují, že k sesuvu došlo nejen vlivem dlouhodobých nadměrných srážek, ale zejména vlivem podcenění rizika známého sesuvného území a podříznutím již tak nestabilního svahu nezajištěným zářezem při stavbě D8,“ uvedl pro Lidovky.cz advokát firmy Pavel Sedláček.

1,037 miliardy korun

Soud tak nyní poslal spis na Ústav struktury a mechaniky hornin Akademie věd, aby zpracoval superanalýzu. „Úkolem bude určit, zda samotný provoz lomu za daných klimatických podmínek, tedy bez stavebních zásahů a provozu železnice, vyvolal tak rozsáhlý sesuv, případně v jakém rozsahu by sesuv způsobil. A určit, zda a v jakém rozsahu se na škodlivém výsledku podílely i ostatní faktory včetně nadměrných srážek,“ vysvětlila mluvčí soudu.

Vedle toho má klíčová expertiza vysvětlit, proč se posudky předložené spornými stranami tolik liší. Hlavní úkol je však zřejmý: navést soud ke konečnému rozhodnutí kauzy. Hraje se o velké peníze. Stát si řekl firmě jako kompenzaci o částku 1,037 miliardy korun. 797 milionů chce ŘSD, zbytek představuje požadavek SŽDC. Na zpracování superposudku mají akademici 120 dní, soudu by ho měli předložit v první půli roku.

Kvůli sesuvu zažaloval stát firmu, která nad zavalenou částí dálnice provozuje...
První auta projíždějící novým úsekem dálnice D8

„Soud zadal zpracování revizního posudku. Následně bude rozhodovat o dalším postupu, stejně tak bude ŘSD, SŽDC a ministerstvo dopravy poté řešit, jak se k věci dále postaví,“ popsala serveru Lidovky.cz stanovisko státu mluvčí resortu dopravy Lucie Rezková. Z vyjádření správy železnic plyne, že v její pozici ji zatím nic nezviklalo. „Postoj SŽDC se nezměnil a stále trvá na podané žalobě,“ uvedl pro Lidovky.cz její mluvčí Marek Illiaš.

‚O jeho objektivitě lze pochybovat‘

Kámen Zbraslav se pozastavuje nad tím, že ústav struktury a mechaniky hornin na zadání od soudu kývl. Stejný ústav se už jednou k sesuvu po odborné stránce vyjadřoval. Akademiky si v minulosti ze stejného důvodu objednalo ministerstvo dopravy: aby pro něj zanalyzoval příčiny utrhnutí svahu. Report dodal ústav resortu v květnu 2016. Kámen Zbraslav namítá, že ústav nemůže k zadanému superposudku přistupovat nezaujatě.

„O jeho objektivitě lze vážně pochybovat, i zejména ke skutečnosti, že již v době předání analýzy (pro ministerstvo dopravy, pozn. aut.) byly tímto ústavem upraveny na nátlak ŘSD závěry, které rovněž zásadně přisuzovaly vznik sesuvu nezajištěnému zářezu,“ poznamenal právní zástupce firmy Pavel Sedláček. Revizní posudek je přitom posledním důkazem, na který soud čeká. Všechny ostatní už byly projednány.

Ještě po podání žaloby se zdálo, že firma se státem dohodne mimo soudní síň. Ve hře bylo, že stát lom koupí. Nicméně jednání, alespoň zatím, nikam nedošla. „Žádná jednání o smíru momentálně neprobíhají,“ zmínil mluvčí SŽDC Illiaš. „Možnost k uzavření smíru je nadále s ohledem na personální propojení ze strany žalobce k uvedeným problémům výstavby z jeho strany nezajímavá a v podstatě nepřijatelná,“ uvedl právník firmy Sedláček.

Jan Horák

Autor

Jan Horákjan.horak2@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz