Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Miliardy leží pod nádražím

Česko

  11:25
BRNO - Železniční pozemky v centru Brna se stávají předmětem tahanic. Ještě před lety přitom představitelé města a státu svorně prohlašovali, že výtěžek z pozemků vyklizených drahami by měl pomoci zaplatit přestavbu železničního uzlu. Jejich cena míří do miliard korun.

V proluce na snímku měl na pozemku Českých drah stát Palace CD, zatím se to však nestalo a na místě již několik let roste jen plevel. foto: Lidové noviny

„Bylo to na úrovni argumentace, když jsme vysvětlovali, že stát bude mít z přestavby uzlu také určité výnosy. Do smlouvy o budování železničního uzlu se ale taková věc nedostala - přesto je třeba ji mít na paměti,“ poznamenal bývalý ministr dopravy a předtím brněnský radní Milan Šimonovský.

CD Palác - už zcela soukromý projekt Lukrativních drážních pozemků však ubývá. Příkladem může být plocha bývalého odstavného nádraží mezi Benešovou ulicí a Kolištěm, na níž měl už dva roky stát monumentální CD Palác, označovaný též CD Palace. Dráhy pro něj poskytly nepoužívané pozemky, soukromý investor měl zajistit stavbu. Práce však skončily u demolice starých nádražních budov.

 České dráhy přiznávají, že už na pozemky nemají vliv. „Projekt CD Palace, který České dráhy realizovaly se společností CD Centrum, byl z naší strany ukončen prodejem pozemku společnosti CD Centrum v červnu 2005 a následně i prodejem majetkového podílu,“ potvrdila Markéta Krausová z Českých drah. Peníze inkasovaly dráhy, jejich výši neupřesnily.
Radnice říká: Chceme o těch parcelách jednat Situací kolem objektů a pozemků je znepokojeno už i vedení města. O úmyslech Českých drah, jak s majetkem hodlají naložit, se totiž dozvídá se zpožděním. Brněnský primátor Roman Onderka proto hodlá vyvolat jednání s předsedou dozorčí rady Českých drah. „Chci probrat veškeré záležitosti, které se dotýkají statutárního města Brna,“ oznámil primátor.

Výstavba železničního uzlu je pro metropoli citlivá záležitost, vzhledem ke strategické poloze pozemků by případné spekulace s nimi mohly město poškodit, obává se vedení města. Radní chtějí, aby byli k projednávání záměrů Českých drah přizváni a mohli je ovlivnit.

 Právě u stavby CD Paláce je zatím nejasno. Vlastnictví společnosti, která pozemky i projekt vlastní, zatím skončilo u firmy Europolis. Její představitel Pavel Kučera oznámil, že pokračují ve změně konceptu a zahájení stavby je podmíněno dokončením všech projektů. „Stavební povolení, které bylo platné do podzimu loňského roku, jsme na žádost investora prodloužili do konce tohoto roku,“ potvrdil LN Roman Burián z radnice městské části Brno-střed.

Současné nádraží: rozhodování míří na Kypr
Problém s parcelami se však týká i současného nádraží. Minulý týden se překvapivě ukázalo, že České dráhy vyhlásily výběrové řízení a připravily smlouvu se společností Brno new station development, jejíž vlastnická struktura sahá na Kypr. Smlouva se týká i budovy současného hlavního nádraží. Podle Deníku, který informace zveřejnil s odkazem na text připravené smlouvy, jenž má k dispozici, se také v tomto případě má jednat o pronájem s právem přednostního prodeje. Stejně původně fungovala i dohoda týkající se pozemků pod CD palácem. Dráhy i tenkrát informovaly, že půjde o pronájem.

 V případě nejnovější dohody navíc primátora znepokojilo to, že ve smlouvě se má mluvit o pronájmu veškerého majetku. Považoval by rozhodně za výhodnější, aby majetek, který je předmětem pronájmu, byl přesně popsán. Navíc některé pozemky nepatří Českým drahám, ale státní organizaci Správa železniční dopravní cesty, která od letoška převezme provozování dopravy na tuzemských kolejích a České dráhy se stanou jen jedním z dopravců.

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.