Pořadatelé z Amaury Sport Organisation (ASO) se rozhodli urychlit myšlenku, kterou chystali až na rok 2009. Projekt nese název Série Dakar a měl zahrnovat tři až čtyři soutěže, z nichž jeden měl být samotný Dakar. Když však teroristé v lednu klasický africký maraton ještě před startem zastavili, organizátoři myšlenku urychlili a nabídli účastníkům nějakou alternativu, aby si ještě letos mohli zazávodit.
Rumunsko je trochu neznámá „Minidakar“ měl původně překročit rumunské Karpaty, ale horská etapa byla kvůli zasněženým cestám zrušena, a předposlední díl soutěže u Balatonu se proto pojede dvakrát. „V Maďarsku na posádky čekají stepní úseky s hlinitopísečným podkladem, v Rumunsku už to bude hodně o kamení, blátě a o horách. Bude to trochu neznámá,“ vypráví člen Loprais Tatra Teamu Jiří Vintr, který trasu absolvuje společně s dakarskou legendou Karlem Lopraisem v novinářském nissanu.
„Trať bude, co se týká profilu a povrchu, odlišná než na pravém Dakaru. Auta jsou naladěná na veliké rychlosti, které jsou v Africe v otevřených prostorech dosahovány. Tady to bude mnohem techničtější a pomalejší ježdění. Taky přijde veliké množství diváků, kteří se sjedou z celé Evropy. Bude to motoristická show,“ pokračuje Vintr.
V Česku nejsledovanější kategorie kamionů bude ochuzena o dva nejsilnější „dakarské“ týmy - Kamaz a GINAF rodinného klanu de Rooyových. Chybět bude i tatrovák Tomáš Tomeček, který ve stejné době pojede Tuniskou rallye. Naopak se představí jeho týmový kolega André de Azavedo z Brazílie.
Pokračování na straně 16
Dokončení ze strany 18
Ve startovní listině je několik Čechů, známých z klasického afrického dobrodružství. Největší ambice má asi pokračovatel slavné rodinné tradice, Karlův synovec Aleš Loprais s tatrou.
Lopraisové se těší na jízdu terénní motokárou „Čas a úsilí, které jsme vývoji vozidla věnovali od zrušeného Dakaru, je znát. I proti verzi pro Dakar 2008 auto dále zrychlilo a testy ukázaly oprávněnost úprav,“ vysvětluje manažer týmu Milan Loprais.
„Změna jízdních vlastností je fantastická. Jsem nyní schopen účinněji hledat optimální stopu už v nájezdu do zatáček a zejména pro kvalitní využití výkonového potenciálu vozidla na výjezdu z nich. Tam se sbírají nenápadné minuty,“ libuje si nad provedenými změnami pilot týmu Aleš Loprais, „Auto se nyní chová mnohem víc jako pravý závodní vůz. Připadá mi, jako bych řídil obří terénní motokáru.“
Z tradičních jmen v neděli od Dunaje odstartují motocyklista Ivo Kaštan či jeho kolega na čtyřkolovém stroji Josef Macháček. Na poslední chvíli naopak Středoevropskou rallye ze zdravotních důvodů vynechají Martin Macek a endurová hvězda Roman Michalík.
S de Azevedovou tatrou v roli mechanika jako obvykle pojede Jaromír Martinec a mají v úmyslu zaútočit na vedoucí příčky soutěže. Dva kamiony vysílá do boje agilní Martin Macík.
Tomečka čekají největší duny Tomečkovu tatru čeká v konkurenčním podniku 4200 kilometrů a cesta z Tunisu do Libye. „Dakarští veteráni říkali, že tam jsou největší pouště i duny. Už se na to hodně těšíme,“ říká Tomečkův mechanik Vojtěch Morávek.
***
Rozpis
Středoevropské rallye
20. 4. Budapešť-Baia Mare 531 km
21. 4. Baia Mare-Baia Mare 292 km
22. 4. Baia Mare-Debrecín 437 km
23. 4. Debrecín-Veszprém 580 km
24. 4. Veszprém-Veszprém 317 km
25. 4. Veszprém-Veszprém 317 km
26. 4. Veszprém-Balatonfüred 197 km
Pozn.: Sedmietapová soutěž
měří celkem 2671 km,
z toho je 1092 km měřených
rychlostních zkoušek.