Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

„Minidakar“ bude divácká show

Česko

PRAHA Náhradou za v lednu zrušenou Rallye Dakar je nadcházející sedmietapová Středoevropská rallye, která odstartuje zítra v Budapešti a po cestách na maďarsko-rumunském pomezí skončí příští sobotu na pobřeží Balatonu.

Pořadatelé z Amaury Sport Organisation (ASO) se rozhodli urychlit myšlenku, kterou chystali až na rok 2009. Projekt nese název Série Dakar a měl zahrnovat tři až čtyři soutěže, z nichž jeden měl být samotný Dakar. Když však teroristé v lednu klasický africký maraton ještě před startem zastavili, organizátoři myšlenku urychlili a nabídli účastníkům nějakou alternativu, aby si ještě letos mohli zazávodit.

Rumunsko je trochu neznámá „Minidakar“ měl původně překročit rumunské Karpaty, ale horská etapa byla kvůli zasněženým cestám zrušena, a předposlední díl soutěže u Balatonu se proto pojede dvakrát. „V Maďarsku na posádky čekají stepní úseky s hlinitopísečným podkladem, v Rumunsku už to bude hodně o kamení, blátě a o horách. Bude to trochu neznámá,“ vypráví člen Loprais Tatra Teamu Jiří Vintr, který trasu absolvuje společně s dakarskou legendou Karlem Lopraisem v novinářském nissanu.

„Trať bude, co se týká profilu a povrchu, odlišná než na pravém Dakaru. Auta jsou naladěná na veliké rychlosti, které jsou v Africe v otevřených prostorech dosahovány. Tady to bude mnohem techničtější a pomalejší ježdění. Taky přijde veliké množství diváků, kteří se sjedou z celé Evropy. Bude to motoristická show,“ pokračuje Vintr.

V Česku nejsledovanější kategorie kamionů bude ochuzena o dva nejsilnější „dakarské“ týmy - Kamaz a GINAF rodinného klanu de Rooyových. Chybět bude i tatrovák Tomáš Tomeček, který ve stejné době pojede Tuniskou rallye. Naopak se představí jeho týmový kolega André de Azavedo z Brazílie.

Pokračování na straně 16

Dokončení ze strany 18

Ve startovní listině je několik Čechů, známých z klasického afrického dobrodružství. Největší ambice má asi pokračovatel slavné rodinné tradice, Karlův synovec Aleš Loprais s tatrou.

Lopraisové se těší na jízdu terénní motokárou „Čas a úsilí, které jsme vývoji vozidla věnovali od zrušeného Dakaru, je znát. I proti verzi pro Dakar 2008 auto dále zrychlilo a testy ukázaly oprávněnost úprav,“ vysvětluje manažer týmu Milan Loprais.

„Změna jízdních vlastností je fantastická. Jsem nyní schopen účinněji hledat optimální stopu už v nájezdu do zatáček a zejména pro kvalitní využití výkonového potenciálu vozidla na výjezdu z nich. Tam se sbírají nenápadné minuty,“ libuje si nad provedenými změnami pilot týmu Aleš Loprais, „Auto se nyní chová mnohem víc jako pravý závodní vůz. Připadá mi, jako bych řídil obří terénní motokáru.“

Z tradičních jmen v neděli od Dunaje odstartují motocyklista Ivo Kaštan či jeho kolega na čtyřkolovém stroji Josef Macháček. Na poslední chvíli naopak Středoevropskou rallye ze zdravotních důvodů vynechají Martin Macek a endurová hvězda Roman Michalík.

S de Azevedovou tatrou v roli mechanika jako obvykle pojede Jaromír Martinec a mají v úmyslu zaútočit na vedoucí příčky soutěže. Dva kamiony vysílá do boje agilní Martin Macík.

Tomečka čekají největší duny Tomečkovu tatru čeká v konkurenčním podniku 4200 kilometrů a cesta z Tunisu do Libye. „Dakarští veteráni říkali, že tam jsou největší pouště i duny. Už se na to hodně těšíme,“ říká Tomečkův mechanik Vojtěch Morávek.

***

Rozpis

Středoevropské rallye

20. 4. Budapešť-Baia Mare 531 km

21. 4. Baia Mare-Baia Mare 292 km

22. 4. Baia Mare-Debrecín 437 km

23. 4. Debrecín-Veszprém 580 km

24. 4. Veszprém-Veszprém 317 km

25. 4. Veszprém-Veszprém 317 km

26. 4. Veszprém-Balatonfüred 197 km

Pozn.: Sedmietapová soutěž

měří celkem 2671 km,

z toho je 1092 km měřených

rychlostních zkoušek.

Autor:

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč