130 let
Návrh Věcí veřejných na náborový příspěvek 180 tisíc korun pro nové učitele nezískal podporu koaličních partnerů.

Návrh Věcí veřejných na náborový příspěvek 180 tisíc korun pro nové učitele nezískal podporu koaličních partnerů. | foto: Tomáš Krist, Lidové noviny

Ministerstvo tvoří dokonalého učitele

Česko
  •   21:40
PRAHA - Ministerstvo školství připravilo takzvané Standardy učitele. Ty by měly jasně určovat, jak má vypadat „ideální“ učitel. Pedagogové si od nich slibují lepší prestiž učitelského povolání.

Už za rok by se první studenti pedagogických fakult mohli učit tak, aby se z nich stali „ideální a dokonalí“ učitelé. Právě rok je podle ministerstva školství optimální doba, kdy by mohly začít platit takzvané Standardy učitele.

Ty by měly pedagogickým fakultám jasně určovat, co vše by měl znát jejich absolvent. Naprostou samozřejmostí by tak například bylo, že každý nový učitel se orientuje v multikulturní výchově, zná problematiku šikany a dokáže ji řešit, má citlivý přístup k různým skupinám a prosazuje rovné příležitosti.

„Standardy by měly sloužit jak fakultám, tak i učitelům a ředitelům v praxi,“ upřesnil náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger.
Ministerstvo školství má nyní k dispozici první verzi standardů. Nad tou budou veřejnost i pedagogové diskutovat. Díky připomínkám by tak za půl roku mohla vzniknout jejich oficiální verze. Ta by se pak měla stát pravidlem zakořeněným v zákoně. „Z počátku to bude jen jakýmsi vodítkem pro školy i učitele. Postupně by se z toho stalo naprosto závazné pravidlo, které by bylo v zákoně,“ dodal náměstek.

Školy by tak naprosto jasně měly vědět, jak má vypadat student, který pedagogickou fakultu opouští a naopak ředitelé škol by podle těchto pravidel mohli učitele, splňující podmínky, lépe finančně ohodnocovat. Dokument by měl sloužit i pro další vzdělávání učitelů – aby měli jasno, jaké jsou státní priority v jejich dalším dovzdělávání.

V současné době jsou právě pedagogické fakulty často kritizovány za to, že noví učitelé nemají povědomí a vzdělání v sociálně-patologické oblasti. Pokud chtějí něco vědět například o problémech šikany či rovných příležitostí, mohou navštěvovat pouze pár volitelných seminářů.

„Standardy, na kterých pracuje již téměř každá země západní Evropy, by mohly vést ke zlepšení prestiže učitelského povolání,“ myslí si Hana Lukášová, vedoucí katedry pedagogiky na Ostravské univerzitě, která se podílela na první verzi pravidel.

Přestože na standardech již nyní pracovali převážně učitelé, je podle autorů nutné, aby nad nimi diskuse proběhla. „Není dobře, aby si učitelé mysleli, že jim ze shora někdo něco nařizuje, pak by to nechtěli ani plnit. Musí si jasně uvědomit, že učitelské standardy si tvoří sami učitelé,“ dodal hlavní autor standardů Karel Rýdl.




Autor: Pavla Kubálková
  • Vybrali jsme pro Vás