Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ministr Žák vyhazoval. Odvolal šéfy silnic, vodních cest i drážního úřadu

Česko

  13:14aktualizováno  19:30
PRAHA - Ministr dopravy Zdeněk Žák v úterý odvolal ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka, šéfa Ředitelství vodních cest Jana Skalického a ředitele Drážního úřadu Pavla Kodyma.

ministr dopravy Zdeněk Žák. foto: MAFRA - Michal Šula

"V tuto chvíli potřebujeme v pozici ředitele velmi razantního manažera a tvrdého vyjednavače s našimi dodavateli a pan Čermák je spíše mužem do stabilního fungujícího systému," zdůvodnil ministr odvolání šéfa Ředitelství silnic a dálnic v České televizi. Nejednalo se tak prý o rozhodnutí, které by přišlo kvůli konkrétnímu Čermákovu pochybení, nýbrž o výsledek dlouhodobějšího vyhodnocení jejich spolupráce.

Čermák v reakci pro ČTK řekl, že Žák mu neuvedl konkrétní důvody odvolání. Sdělil mu pouze, že chce vyvolat větší tlak na externí sféru, čímž podle něj patrně myslel stavební společnosti pracující na silničních zakázkách.

ČTĚTE TAKÉ:

Jiná situace je však podle Žáka v případě šéfa Ředitelství vodních cest Jana Skalického. "K jeho odvolání došlo kvůli velmi silným výhradám, které k práci pověřeného pana ředitele Skalického mám. Velké otazníky se vznášejí nad některými outsourcovanými službami a poradenskými smlouvami, které ředitelství uzavřelo," komentoval své rozhodnutí Žák.

"A co je snad nejhorší, v rámci všech připravovaných projektů byl totální nesoulad termínů. Jednoduše řečeno: u přípravy všech staveb vycházely mnohem delší termíny, než je nezbytně nutné," dodal ministr. 

Drážní úřad zase podle něj dlouhodobě vykazuje neuspokojivé výsledky a opouštějí jej odborníci. "Nedokázal se zhostit role vrcholné autority v oblasti bezpečnosti a certifikace, která má kromě dopadů na železnici velmi výrazný vliv i na odvětví strojírenské výroby," doplnil ministr.

Bývalý šéf ŘVC Skalický řekl, že o odvolání ho informoval první náměstek ministra Lukáš Hampl s tím, že v textu žádný důvod uveden nebyl. Stálo v něm pouze to, že pověření k řízení ŘVC ministr ruší k dnešnímu dni.

Třetím odvolaným šéfem během úterý je Pavel Kodym z Drážního úřadu, který tvrdí, že ho rozhodnutí ministra překvapilo. "Nikdo mi nic neřekl, nikdo mi nic nevytýkal," uvedl ke svému odvolání.

Zlaté padáky? Nehrozí, tvrdí ministr

Žádné horentní odstupné podle ministra odcházející ředitelé nedostanou. "Naštěstí v žádné z těchto institucí nehrozí pověstné zlaté padáky, kterými byli vybaveni manažeři z Českých drah. Takže by to měly být naprosto standardní podmínky," uvedl Žák. Navíc, s šéfem Ředitelství silnic a dálnic Čermákem se chce domluvit na další spolupráci. 

Žákovi prý nebude vadit případná kritika, že na tak výrazné kroky nemá jako ministr v demisi právo. "Já myslím, že jsem to férově řekl dopředu, že budu úřadovat do poslední minuty, kdy budu v pozici ministra," řekl Žák na dotaz České televize. "Kvůli politice nesmíme přestat řídit tento stát, aby nevznikaly ekonomické škody," dodal.

Odvolané nahradí Kočica, Hanuš a Fojtů

Ministr zároveň oznámil, kdo odvolané nahradí. Novým ředitelem Ředitelství silnic a dálnic se má stát Pavel Kočica, Ředitelství vodních cest povede Lubomír Fojtů a Drážní úřad Jiří Hanuš.

Nový šéf DÚ Hanuš dosud působil na úřadě jako vedoucí odboru drážních vozidel, předtím byl ředitelem odboru kolejových vozidel Českých drah. Kočica, který povede ŘSD, působí jako ekonomický poradce ve stavitelství, je předsedou představenstva stavební společnosti Salla 91 a jednatelem firmy Kovové konstrukce. Fojtů, který má vést ŘVC, je provozním ředitelem rejdařské společnosti ČSPL. Ředitelé se úřadů ujmou ve středu 2. října.

"Personálních změn je v poslední době tolik, že člověk neví, co si o tom má myslet. V čele ŘSD by měl být člověk, který rozumí silnicím a dálnicím. Jméno nového ředitele mi nic neříká," řekl předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Čížek. Nový ředitel ŘSD je velkou neznámou i pro šéfa Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václava Matyáše. "Nevím, jaké má pracovní zkušenosti ani jaké má za sebou politické zázemí," poznamenal. Také zkritizoval časté střídání lidí na vedoucích pozicích.

PSALI JSME:

"Personální vyprázdněnost státních orgánů se nedá řešit tím, že se bude neustále měnit generální ředitel. Žák je navíc už sedmým ministrem dopravy v krátké době, ministři u nás mají životnost tři čtvrtě roku. Kdybych měnil stavbyvedoucího stejně často, žádný projekt nedokončím," kritizuje personální politiku Matyáš, který prý už delší dobu tušil, že bude Čermák odvolán. "Přitom nastoupil do funkce s nasazením a snažil se věci posunout dopředu," zhodnotil Matyáš Čermákovo roční působení v čele ŘSD.

Naopak podle Čížka Čermák ve funkci mnoho nestihl. "Ještě více se prohloubila krize a došlo k devastaci silničního stavitelství. Není to ale jeho chyba, pouze pokračoval v tom, co započali jeho předchůdci," tvrdí. Dodal, že Čermák s jejich sdružením nekomunikoval už více než půl roku.

Dosud největší personální obměnu prosadil Žák v Českých drahách, které krátce po jeho nástupu opustil management v čele s dlouholetým generálním ředitelem Petrem Žaludou. Ministr v demisi se rovněž netají snahou provést personální změny v další státní organizaci - Správě železniční dopravní cesty a spekuluje se rovněž o možném odvolání ředitele Řízení letového provozu Jana Klase.

Autoři: ,