„V takzvaném režimu L17 máme k dnešnímu dni vydaných 14 tisíc řidičských průkazů. To je číslo, které mě příjemně překvapilo. K tomu máme 17 tisíc mentorů, rovnoměrně rozdělených mezi muže a ženy,“ pochvaluje si ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Mentory – tedy jakýmisi průvodci řidiče juniora – se stávají nejčastěji rodiče. Musí mít sami průkaz aspoň deset let a jezdit přinejmenším pět roků bez trestného bodu. Model není původně náš, funguje už třeba v Německu či na Slovensku. „Mám i osobní zkušenost, pozitivní: mohl jsem být mentorem dcery,“ pokračuje Kupka. Po dovršení osmnáctého roku už mohla začít jezdit sama.
Lidovky.cz: Jaký zájem mladých lidí jste čekal vy?
Počítal jsem s nižšími tisíci řidičských průkazů a věřil, že bychom se na konci roku mohli dostat třeba k deseti tisícům. Současný zájem je úspěch.
Sedmnáctiletí řidiči se svými mentory? Něco zkamenělého se podařilo změnit k lepšímu![]() |
Lidovky.cz: V čem může podle vás být tato novinka přínosem?
Jsem přesvědčený, že to bude mít vliv na bezpečnost provozu. Vycházíme ze zkušeností ve státech s podobným chováním řidičů jako u nás, třeba na Slovensku. Díky povinnosti mladých řidičů prožít první kilometry za volantem pod dohledem se chovají obezřetněji.
Po autoškole se nikdo hned nestane zkušeným řidičem. V takzvaném režimu L17 máme k dnešnímu dni vydaných 14 tisíc řidičských průkazů. K tomu máme 17 tisíc mentorů, rovnoměrně rozdělených mezi muže a ženy. Zaznívaly obavy, že mentory budou prarodiče, kteří už třicet let neřídí, to ale naše statistiky nepotvrzují. Nejčastěji jde o rodiče, aktivní řidiče.