Čtvrtek 9. července 2020svátek má Drahoslava 22 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Co se děje po krvavém střetu autobusu s vlakem. Zranění zažívají zkreslení času, hasiči třídí, komu lze pomoci

I při simulované srážce, kdy vlak jede rychlostí pouze 15 kilometrů v hodině,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy I při simulované srážce, kdy vlak jede rychlostí pouze 15 kilometrů v hodině,... | foto:  Dan Materna, MAFRA

Praha Když Správa železnic ve spolupráci s BESIP začala před více jak měsícem plánovat simulaci nehody autobusu s vlakem na železničním přejezdu, která má za cíl poskytnout osvětu veřejnosti a zároveň trénink záchranářským složkám, neměli organizátoři nejmenší ponětí, jak tragicky přesné bude jejich načasování.

Pouhé tři dny nazpět došlo k tomuto typu kolize na Benešovsku, naštěstí při ní nikdo nezemřel. Projděte si s námi celou časovou osu takového zásahu od přivolání pomoci až po závěrečné ohledání místa.

Při srážce vlaku s jiným vozidlem platí, že mohutnější dopravní prostředek vyhrává. Větší škody tedy lze pochopitelně očekávat na autobusu, který je navíc zasažen z boku, kde je konstrukce vozu mnohem náchylnější k deformaci. Ke všemu i při simulované srážce, kdy vlak jede rychlostí pouze 15 kilometrů v hodině, dochází k odmrštění vozidla o 10 metrů.

Při srážce vlaku s jiným vozidlem platí, že mohutnější dopravní prostředek...

Při srážce vlaku s jiným vozidlem platí, že mohutnější dopravní prostředek vyhrává. Větší škody lze tedy pochopitelně očekávat na autobusu, který je navíc zasažen z boku, kde je konstrukce mnohem náchylnější k deformaci.

Opačná situace, kdy škodu utrpí převážně vlak, nastává o poznání méně, ale i to je možné. Například u polních přejezdů, kde může dojít ke střetu s obřími zemědělskými stroji, jak vysvětluje generální ředitel české Správy železnic Jiří Svoboda. Na drahách v Česku se nachází celkem 7825 přejezdů, což je evropský unikát, protože tím pádem připadá jeden přejezd na téměř každý kilometr trati na celé železniční síti.

Prioritou zásahu je zachránit ty poraněné, kterým ještě lze pomoci. Již zesnulí...

Prioritou zásahu je zachránit ty poraněné, kterým ještě lze pomoci. Již zesnulí nebo osoby na pokraji smrti přicházejí na řadu až poté.

Souboj s časem pro záchranné sbory začíná ve chvíli, kdy pozorný svědek či přímý účastník neštěstí zavolá na tísňovou linku. Na místo logicky vyjíždí ta jednotka, která je nehodě svou polohou nejblíže. Zranění mezitím zažívají silné zkreslení času. Dobu do příjezdu hasičů a záchranářů, která je obvykle v řádu jednotek minut, mohou pociťovat bez problému jako zdlouhavou hodinu.

Hasiči vynášejí zraněné osoby dveřmi. Pokud by nebylo možné dveře otevřít,...

Hasiči vynášejí zraněné osoby dveřmi. Pokud by nebylo možné dveře otevřít, dojde na rozbití oken.

Hasiči po příjezdu k místu nehody začnou průzkumem terénu a vyhodnotí situaci. Musejí zjistit, zda neunikají pohonné kapaliny a zda nedochází k hoření. Kolem místa nehody požárníci preventivně natahují hasící hadice a odpojují elektrické baterie v havarovaných vozidlech. Následuje evakuace lehce zraněných - těch, kteří se dokáží pohybovat samostatně. Prioritou zásahu je zachránit ty poraněné, kterým ještě lze pomoci. Již zesnulí nebo osoby na pokraji smrti přicházejí na řadu až poté.

Hasiči po příjezdu k místu nehody evakuují lehce zraněné, kteří se dokáží sami...

Hasiči po příjezdu k místu nehody evakuují lehce zraněné, kteří se dokáží sami pohybovat.

Nejproblematičtější je často záchrana řidiče autobusu, protože ten může zůstat zaklíněn pod volantem a je nutné ho vyprošťovat za pomocí nůžek na kov. Při tomto konkrétním zásahu je řidiči autobusu kvůli podezření na poranění páteře nasazen krční límec. Hasiči vynášejí zraněné osoby dveřmi. Pokud by nebylo možné dveře otevřít, dojde k rozbití oken. V tomto případě však k tomuto kroku nedochází.

Nejproblematičtější je zpravidla záchrana řidiče autobusu, protože ten může...

Nejproblematičtější je zpravidla záchrana řidiče autobusu, protože ten může zůstat zaklíněn pod volantem vozidla.

Zasahující hasiči stanovují směr transportu zraněných z vozidel, předávají je do rukou záchranářů. Požárníci u dveří přenášejí osoby a ti, co zasahují v autobuse, poskytují první pomoc. Na poraněné je zapotřebí neustále mluvit a udržovat je tím při vědomí.

Zasahující hasiči stanovují směr transportu zraněných z vozidel, předávají je...

Zasahující hasiči stanovují směr transportu zraněných z vozidel, předávají je do rukou záchranářů.

„Sem ho položte,“ udává rázným hlasem velitelka zasahujících záchranářů pokyny při přebírání. K přenosu zraněných se používá páteřová deska. Někteří ranění nemohou být přenášeni, aby nedošlo k zhoršení jejich stavu přesunem, takže jsou stabilizováni přímo ve voze. Ti, u kterých je přemístění možné, jsou rozděleni dle závažnosti jejich zraněních. 

Příslušníci záchranných sborů se mezi sebou před příjezdem dorozumívají pomocí...

Příslušníci záchranných sborů se mezi sebou před příjezdem dorozumívají pomocí radiostanic, na místě nehody poté používají naučený žargon.

Příslušníci záchranných sborů se mezi sebou před příjezdem dorozumívají pomocí radiostanic, na místě nehody poté používají naučený žargon. Kód „červený“ v našem případě znamená řidiče autobusu, který je ve vážném stavu. Jindy jsou však použita slova, která jsou nám všem srozumitelná.

„Je tu někdo volný,“ křičí záchranářka. „Potřebuji jednoho hasiče,“ rozhoduje posléze, když nikdo z jejích kolegů nemá zrovna volné ruce. „Hrudník je stabilní, břicho prohnuté,“ seznamuje ve zkratce přivolaného požárníka se stavem raněného.

„Je tu někdo volný,“ křičí záchranářka. „Potřebuji jednoho hasiče,“ rozhoduje,...

„Je tu někdo volný,“ křičí záchranářka. „Potřebuji jednoho hasiče,“ rozhoduje, když nikdo z jejích kolegů nemá zrovna volné ruce.

Když jsou všichni evakuováni a stabilizováni, práce hasičů pomalu končí. Stěžejní je nyní práce záchranářů a posléze policie. Dochází k odvážení těl zesnulých a odklizení použité techniky. Po odjezdu poslední sanitky probíhá závěrečný průzkum.

VŠECHNY FOTOGRAFIE ZE ZÁSAHU

Na závěr dochází k odvezení těl zesnulých a odklizení použité techniky.
K přenosu zraněných se používá páteřová deska. Někteří zasažení nemohou být...

Pokud se nenajde nic, co by tomu bránilo, zásah skončil. Začínají se řešit technické záležitosti typu zajištění náhradní železniční dopravy a sčítání způsobených škod.

„I přes různé osvětové, preventivní a bezpečnostní kampaně počty srážek automobilů na přejezdech, ale hlavně počty usmrcených osob klesají jen pomalu,“ uvádí v tiskové zprávě Správa železnic.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Herci Ladislav Chudík a Miloš Kopecký v televizním seriálu Nemocnice na kraji... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Tygr ussurijský v Zoologické zahradě Olomouc | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...