130 let

I při simulované srážce, kdy vlak jede rychlostí pouze 15 kilometrů v hodině, došlo k odmrštění vozidla o 10 metrů. | foto: Dan Materna, MAFRA

Reportáž

Co se děje po krvavém střetu autobusu s vlakem. Zranění zažívají zkreslení času, hasiči třídí, komu lze pomoci

Česko
  •   17:30
Praha - Když Správa železnic ve spolupráci s BESIP začala před více jak měsícem plánovat simulaci nehody autobusu s vlakem na železničním přejezdu, která má za cíl poskytnout osvětu veřejnosti a zároveň trénink záchranářským složkám, neměli organizátoři nejmenší ponětí, jak tragicky přesné bude jejich načasování.

Na Benešovsku se srazil autobus s osobním vlakem. Na místě je 10 zraněných

Pouhé tři dny nazpět došlo k tomuto typu kolize na Benešovsku, naštěstí při ní nikdo nezemřel. Projděte si s námi celou časovou osu takového zásahu od přivolání pomoci až po závěrečné ohledání místa.

Při srážce vlaku s jiným vozidlem platí, že mohutnější dopravní prostředek vyhrává. Větší škody tedy lze pochopitelně očekávat na autobusu, který je navíc zasažen z boku, kde je konstrukce vozu mnohem náchylnější k deformaci. Ke všemu i při simulované srážce, kdy vlak jede rychlostí pouze 15 kilometrů v hodině, dochází k odmrštění vozidla o 10 metrů.

Při srážce vlaku s jiným vozidlem platí, že mohutnější dopravní prostředek vyhrává. Větší škody lze tedy pochopitelně očekávat na autobusu, který je navíc zasažen z boku, kde je konstrukce mnohem náchylnější k deformaci.

Opačná situace, kdy škodu utrpí převážně vlak, nastává o poznání méně, ale i to je možné. Například u polních přejezdů, kde může dojít ke střetu s obřími zemědělskými stroji, jak vysvětluje generální ředitel české Správy železnic Jiří Svoboda. Na drahách v Česku se nachází celkem 7825 přejezdů, což je evropský unikát, protože tím pádem připadá jeden přejezd na téměř každý kilometr trati na celé železniční síti.

Prioritou zásahu je zachránit ty poraněné, kterým ještě lze pomoci. Již zesnulí nebo osoby na pokraji smrti přicházejí na řadu až poté.

Vychovatelky, které převáděly děti přes železniční přejezd v Řeporyjích, dostaly od magistrátu pokutu

Souboj s časem pro záchranné sbory začíná ve chvíli, kdy pozorný svědek či přímý účastník neštěstí zavolá na tísňovou linku. Na místo logicky vyjíždí ta jednotka, která je nehodě svou polohou nejblíže. Zranění mezitím zažívají silné zkreslení času. Dobu do příjezdu hasičů a záchranářů, která je obvykle v řádu jednotek minut, mohou pociťovat bez problému jako zdlouhavou hodinu.

Hasiči vynášejí zraněné osoby dveřmi. Pokud by nebylo možné dveře otevřít, dojde na rozbití oken.

Hasiči po příjezdu k místu nehody začnou průzkumem terénu a vyhodnotí situaci. Musejí zjistit, zda neunikají pohonné kapaliny a zda nedochází k hoření. Kolem místa nehody požárníci preventivně natahují hasící hadice a odpojují elektrické baterie v havarovaných vozidlech. Následuje evakuace lehce zraněných - těch, kteří se dokáží pohybovat samostatně. Prioritou zásahu je zachránit ty poraněné, kterým ještě lze pomoci. Již zesnulí nebo osoby na pokraji smrti přicházejí na řadu až poté.

Hasiči po příjezdu k místu nehody evakuují lehce zraněné, kteří se dokáží sami pohybovat.

Na Plzeňsku se srazilo auto s vlakem. Při nehodě zemřeli tři lidé, včetně pětiletého dítěte

Nejproblematičtější je často záchrana řidiče autobusu, protože ten může zůstat zaklíněn pod volantem a je nutné ho vyprošťovat za pomocí nůžek na kov. Při tomto konkrétním zásahu je řidiči autobusu kvůli podezření na poranění páteře nasazen krční límec. Hasiči vynášejí zraněné osoby dveřmi. Pokud by nebylo možné dveře otevřít, dojde k rozbití oken. V tomto případě však k tomuto kroku nedochází.

Nejproblematičtější je zpravidla záchrana řidiče autobusu, protože ten může zůstat zaklíněn pod volantem vozidla.

Zasahující hasiči stanovují směr transportu zraněných z vozidel, předávají je do rukou záchranářů. Požárníci u dveří přenášejí osoby a ti, co zasahují v autobuse, poskytují první pomoc. Na poraněné je zapotřebí neustále mluvit a udržovat je tím při vědomí.

Zasahující hasiči stanovují směr transportu zraněných z vozidel, předávají je do rukou záchranářů.

Srážku kamionu s vlakem ve Staré Huti vyšetřují kriminalisté. Řidiči hrozí až pět let vězení

„Sem ho položte,“ udává rázným hlasem velitelka zasahujících záchranářů pokyny při přebírání. K přenosu zraněných se používá páteřová deska. Někteří ranění nemohou být přenášeni, aby nedošlo k zhoršení jejich stavu přesunem, takže jsou stabilizováni přímo ve voze. Ti, u kterých je přemístění možné, jsou rozděleni dle závažnosti jejich zraněních. 

Příslušníci záchranných sborů se mezi sebou před příjezdem dorozumívají pomocí radiostanic, na místě nehody poté používají naučený žargon.

Příslušníci záchranných sborů se mezi sebou před příjezdem dorozumívají pomocí radiostanic, na místě nehody poté používají naučený žargon. Kód „červený“ v našem případě znamená řidiče autobusu, který je ve vážném stavu. Jindy jsou však použita slova, která jsou nám všem srozumitelná.

„Je tu někdo volný,“ křičí záchranářka. „Potřebuji jednoho hasiče,“ rozhoduje posléze, když nikdo z jejích kolegů nemá zrovna volné ruce. „Hrudník je stabilní, břicho prohnuté,“ seznamuje ve zkratce přivolaného požárníka se stavem raněného.

„Je tu někdo volný,“ křičí záchranářka. „Potřebuji jednoho hasiče,“ rozhoduje, když nikdo z jejích kolegů nemá zrovna volné ruce.

Tři děti se zranily při srážce vlaku s nákladním autem na přejezdu v Běrunicích. Škoda více než 3 miliony

Když jsou všichni evakuováni a stabilizováni, práce hasičů pomalu končí. Stěžejní je nyní práce záchranářů a posléze policie. Dochází k odvážení těl zesnulých a odklizení použité techniky. Po odjezdu poslední sanitky probíhá závěrečný průzkum.

VŠECHNY FOTOGRAFIE ZE ZÁSAHU

Na závěr dochází k odvezení těl zesnulých a odklizení použité techniky.
K přenosu zraněných se používá páteřová deska. Někteří zasažení nemohou být...

Pokud se nenajde nic, co by tomu bránilo, zásah skončil. Začínají se řešit technické záležitosti typu zajištění náhradní železniční dopravy a sčítání způsobených škod.

„I přes různé osvětové, preventivní a bezpečnostní kampaně počty srážek automobilů na přejezdech, ale hlavně počty usmrcených osob klesají jen pomalu,“ uvádí v tiskové zprávě Správa železnic.

Autor: Dominik Stein
  • Vybrali jsme pro Vás