Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Mobily? Češi jsou největší hračičkové

Česko

Všichni velcí výrobci telefonů či operačních systémů mají své obchody s aplikacemi. Lidé se začali více zajímat, co lze s telefonem dělat. Zajímá je, jak lze využít fotky a videa, navigaci, sociální sítě, hledají aplikace usnadňující život. Za některé služby jsou lidé ochotni platit a za jiné zase ne.

Trh s chytrými telefony je stále lukrativnější a rojí se zde hodně konkurenčních firem. Když si projdete nabídky operátorů a internetových obchodů, zjistíte, že ve smartphonech je absolutním lídrem Nokia, říká Petr Kasa, šéf Nokie pro Česko a Slovensko. Nokii se koncem loňského roku kompletně změnil management a letošek je tak pro značku rokem velkých změn.

* LN Atmosféra na poslední konferenci Nokia World se zdála velmi uvolněná. Dosluhující šéf Nokie se nedostavil a nový ještě neměl funkční období. Změnily se tyto nálady s příchodem nového globálního šéfa?

První kroky už vidět jsou. Nokia Word se konala v září, krátce potom, co oznámil svůj odchod Olli-Pekka Kallasvuo a byl jmenován Stephen Elop. Vedení společnosti se nyní hodně mění. Máme například novou marketingovou ředitelku, která byla jmenována koncem listopadu. Je to Američanka, velmi energická dáma, která pracovala například ve společnostech Verizon, Citigroup nebo Revlon, a když si poté založila vlastní marketingovou poradenskou firmu, pracovala pro velké mezinárodní korporace a také pro kampaň Baracka Obamy. Od ní se očekává, že kultura evropské konzervativní firmy, kterou Nokia po dlouhá desetiletí byla, se posune blíže k americkému stylu. Na globální úrovni je už myslím postupná změna firemní kultury znát. Rok 2011 bude rokem změn.

* LN Přichází v historii Nokie první šéf, který není z Finska...

Máte pravdu, Nokia byla založena v roce 1865 a od té doby byl vždy generálním ředitelem Fin. Letos poprvé byl jmenován Kanaďan.

* LN Znamená to, že se Nokia stává globální společností?

Tou už je hodně dlouho, vždyť na žebříčku Fortune 500 se pohybuje na úrovni první stovky a na žebříčku hodnoty značek vloni byla na druhém místě v Evropě. Ale je fakt, že svět nás hodně vnímá jako finskou firmu a vnitřně jsme finskou firemní kulturou prostoupeni. Samozřejmě nám to v mnoha věcech velmi pomáhá. Kdo byl ve Finsku, ví, že Finové jsou mimořádně vzdělaní, inteligentní a slušní lidé. Rezervy ale máme v komunikačním stylu - to seveřané moc neumějí. Teď jde podle mne o to najít rovnováhu. Myslím, že se to zatím mimořádně daří.

* LN Nokia byla známá tím, že nekomentuje své konkurenty. Poslední konference ale toto tabu prolomila a byla poměrně kritická až ironická. Znamená to, že se začne konfrontovat s konkurencí?

Těžko říct, toto nejsem z lokálního pohledu schopen komentovat. Nokia obecně je v situaci, kdy o ní média vytvářejí výrazně horší obraz, než odpovídá naší skutečné kondici. Nedávno jsem řešil článek, v němž bylo jedním dechem napsáno, že Nokia prožívá krizi a zároveň že vydělala 260 milionů eur. Devadesát devět procent všech firem na světě by takovéto výsledky pyšně psalo červenými písmeny na titulní strany svých výročních zpráv. A o Nokii se píše, že je v krizi.

* LN Ale zisky se propadly z miliardy...

Ano, dříve jsme vydělávali každý kvartál miliardu, a teď vyděláváme jenom čtvrt miliardy. Realita je ale jiná. Svět se mění. Lze to vidět i na českém trhu, kde se začaly masivně rozdávat karty v oblasti smartphonů a Nokia je v tomto ohledu lídr, i když se píšou jiné věci. Když si projdete nabídky operátorů a internetových obchodů, zjistíte, že ve smartphonech je absolutním lídrem Nokia. I když se vyrojili noví konkurenti.

* LN U smartphonů se hodně mluví o tom, že Nokia nemá jasno v operačních systémech. Využívá Android, Symbian, přichází s dalším vlastním. Jeden z vrcholových ředitelů na Nokia World řekl, že používat Android je jako čurat si do kalhot. Proč?

Všichni velcí výrobci na trhu, ať už z oblasti telekomunikací, nebo třeba výpočetní techniky, vědí, že hardware je pouze jedna ze dvou složek. Ano, hardware je strašně důležitý. Lidé si stále kupují telefony podle toho, jak vypadají. Je to stejné jako u aut - když technologicky vyspělé auto i dobře vypadá, úspěch je enormně vyšší. Druhá složka je operační systém. Ten sám o sobě není pro zákazníka důležitý. Důležité je, co se kolem něho vyvíjí a ve spojení s jakými aplikacemi jej lze používat. Zákazníka nezajímá, na jakém systému běží jeho telefon, ale jestli v něm fungují e-maily a navigace. Jsou věci, které má lepší Android, a věci, které má lepší náš Symbian. My vycházíme z toho, že většina zákazníků chce nejdřív telefon, který splňuje základní očekávání, a navíc pak nabízí mobilní internet, aplikace, multimédia.

* LN Nokia plně odkoupila organizaci, která Symbian vytváří. Proč se tak úzkostlivě snaží vyvíjet vlastní software?

Nokia uvedla novou verzi Symbianu, je to v podstatě úplně nový operační systém, který ze starého jenom vychází. V průběhu prvního kvartálu letošního roku přineseme na trh čtyři až pět modelů pro tento systém. První byla Nokia N8. Druhou věcí je operační systém Meego, na jehož vývoji nyní pracujeme. Ten se svou filozofií více podobá vámi zmiňovaným konkurentům - tedy o telefonování zde jde až na druhém místě, na prvním místě je internet, zábava, multimédia. Bude navíc otevřený pro různé platformy -kromě smartphonů půjde o tablety a netbooky, do budoucna největší světové automobilky počítají s jeho využitím v automobilových multimediálních systémech. Propojování telefonu s autem je dnes velmi žádaná věc. Meego už je ale proti Symbianu jiný. Pro zákazníky zvyklé na klasiku jde o přelom. Proto je pro nás do budoucna extrémně důležitý Symbian. Proto také máme pořád v nabídce telefony bez operačního systému, i když se nabídka zužuje rok od roku.

* LN Takže klasické telefony se stáhnou do menšiny?

Už to tak v podstatě dnes je. Nabídka klasických mobilů je omezenější, početně se jich sice stále prodá hodně, ale reálně třeba v nabídce operátorů je jich málo a převládají smartphony.

* LN Kromě spojování automobilového průmyslu s mobily jsem se také dočetl, že Nokia vyvíjí bezdrátové dobíjení telefonu. Je to pravda?

Nokia je jeden z největších vlastníků patentů na různé technologie. Naše vývojové oddělení je opravdu obrovské. Viděli jsme proto na posledním Nokia Wordu bezdrátové nabíjení telefonů nebo lokační služby pomocí mobilního telefonu. Pokud budete třeba na koncertě, můžete najít, kde sedí váš kamarád. Vyvíjíme také rozmanitá autopříslušenství. Obrovský byznys může být do budoucna mobilní placení. Nahradit kreditní kartu mobilním telefonem - to si o to úplně říká. Kreditní karta není nic jiného než autorizace, která se dá klidně nahrát do mobilního telefonu.

* LN Předpokládám, že o kreditní karty v telefonech bude mít Nokia velký zájem.

Musí se dohodnout větší počet firem. Jedna věc jsou výrobci zařízení, kteří nabídnou technologie do mobilů. To je v podstatě zvládnuté a mobily s takzvanou technologií NFC již máme. Pak jsou tu provozovatelé karetních systémů, tedy firmy, které spojují banky, dělají autorizace, řeší finanční podvody. To je obrovský aparát, jehož součástí jsou i samotné banky. V neposlední řadě je zde otázka samotných obchodníků. Všechny tyto strany se musí dohodnout. Další variantou je platba přes operátora. Například obchod s mobilními aplikacemi je jeden z nejrychleji rostoucích byznysů současnosti.

* LN Bude nakupování aplikací největší byznys i výhledově?

V tuhle chvíli je to rychle rostoucí segment. Důvod je ten, že aplikace jsou relativně levné a je jich široká nabídka. Všichni velcí výrobci telefonů či operačních systémů mají své obchody s aplikacemi. Důvod úspěchu je také ten, že lidé se začali více zajímat, co lze s telefonem dělat. Zajímá je, jak lze využít fotky a videa, navigaci, sociální sítě, hledají aplikace usnadňující život. Za některé služby jsou lidé ochotni platit a za jiné zase ne. Takže je to mix placených a neplacených služeb. Například náš Ovi Obchod, který funguje zhruba rok, nyní celosvětově registruje zhruba tři a půl milionu stažených aplikací denně. To je neuvěřitelné číslo, když před rokem to byla skoro nula. A nebavíme se jen o zákaznících, co mají telefon za patnáct tisíc, ale také o těch s telefonem za tři čtyři tisíce. To je ta největší změna. Najít vhodnou aplikaci a prodat ji někomu, kdo má hodně peněz, není tak těžké, jako prodat ji tomu, kdo má hlouběji do kapsy.

* LN Prospívá tomuto byznysu i fakt, že čím dál víc lidí si kupuje chytré telefony?

Přesně tak, prodej chytrých telefonů je zájmem jak výrobců telefonů, tak i operátorů. Jasně vidíme, že se internet více mobilizuje.

* LN Pokud jsem dobře dekódoval prohlášení nového šéfa, tak bude pro Nokii prioritou herní průmysl. Míříte touto cestou?

V tuto chvíli nemáme žádné zařízení, které by bylo určené primárně na hraní her. V minulosti jsme takový projekt měli, ale byl ukončen. Zařízením na hraní se momentálně nevěnujeme, ale naše telefony jsou dnes natolik vybavené, mají v sobě gyroskopy a další věci, že se na nich dají luxusně hrát hry. Hry jsou obecně velmi atraktivní. Hodně velké procento z aplikací, které se stahují, tvoří právě hry.

* LN Co se změnilo v českém mobilním byznysu?

Není to žádná revoluce. Jsou zde třeba méně dotované telefony od operátorů, takže máme menší procento prodejů těch nejdražších telefonů. Proto značky, které nabízejí jenom drahé telefony, mají nyní relativně těžší pozici. Operátoři zkrátka nejsou ochotní tolik přístroje dotovat. Na druhou stranu jsou u nás lidé technicky zdatní, takže střední třída chytrých telefonů je teď nejatraktivnější segment, který letí.

* LN Začali Češi stahovat aplikace?

Ze začátku jsme se toho báli, ale zvykli si. Vyřešili jsme lokalizaci Ovi Obchodu a placení prostřednictvím SMS, které se přičte na účet od operátora. Výsledky v Česku jsou velmi dobré, protože Češi vždy ve využívání mobilů patřili k největším „hračičkům“.

* LN Prý Češi nemají cit pro mobilní peníze a přes telefony utrácejí. Je to tak?

Můžeme porovnávat země v Ovi Obchodu a Česká republika je jedna z nejúspěšnějších zemí v Evropě, a to přesto, že nejsme většinou v první vlně projektů. Pohybujeme se v přepočtu na obyvatele na nejvyšších místech.

* LN O Češích se také tvrdí, že jsou konzervativní, na druhou stranu jsou ve využívání mobilních technologií pokrokoví. Jak si to vysvětlit?

Jak jsem říkal, jsme hračičkové, to tak vždycky bylo. Zkoušíme nové věci. Je tady například obrovské pokrytí wi-fi sítěmi, každá domácnost má svoje wi-fi spoty. Takže je to tak, Češi jsou konzervativní, ale hračičkové.

* LN Na co je nejtěžší se s operátory dohodnout?

Nejdůležitější je vždy najít vybalancované portfolio. My máme v nabídce zhruba čtyřicet telefonů a reálně aktivně nabízíme mezi deseti až patnácti. Je třeba jich nabízet tolik, aby byl v každém segmentu nějaký produkt, a zároveň se zákazník neztratil.

* LN Prosazujete přes deset telefonu ze čtyřiceti. Kolik jich budete v budoucnu vyrábět?

Plán je takový, že počet produktů, které budeme uvádět na trh, se bude snižovat. Nebude to ale nic radikálního.

***

Zákazníka nezajímá, na jakém systému běží telefon, ale jestli fungují e-maily a navigace. Jsou věci, které má lepší Android, a věci, které má lepší Symbian.

Technologický nadšenec Petr Kasa Od roku 2005 pracuje v Nokii, začínal jako manažer a postupně se propracoval na pozici šéfa prodeje v Polsku, Česku a na Slovensku, následně se stal country manažerem, neboli šéfem pro Česko a Slovensko. Čtyři roky pracoval pro GSMobile, kde měl na starosti komunikaci s hlavními zákazníky a rozvoj byznysu. V roce 1998 spoluzaložil internetový obchod Kasa.cz. Vystudoval ČVUT.

Autor: