Moderátorky do reklamy nepatří, říká vysílací rada

Může televizní moderátorka Snídaně s Novou vystupovat v reklamě? Podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání nemůže.

PRAHA Minulý týden vydala rada provozovatelům celoplošných komerčních televizí Prima a Nova upozornění, že od ledna do dubna vysílaly tyto stanice v rozporu se zákonem reklamy na vlasovou kosmetiku Pantene Pro V a na Billa soutěž. Důvod? V obou spotech vystupovaly moderátorky ranního pořadu televize Nova Snídaně s Novou - Pantene Pro V propagovala Klára Doležalová, soutěž Billy Michaela Dolinová.

Podle rady tak televize porušily zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání, podle nějž nesmějí zařazovat do vysílání reklamy a teleshopping, v nichž účinkují hlasatelé, moderátoři a redaktoři zpravodajských a politicko-publicistických pořadů. „Stěžejní otázkou samozřejmě bylo, jak posuzovat pořad Snídaně s Novou, který je komponovaný a skládá se i ze zábavních částí,“ uvedl pro LN předseda rady Václav Žák.

„Každý pořad je ale celek a radě nezbývá nic jiného než jej hodnotit jako celek - a pak musí vzít ohled na to, že Snídaně s Novou obsahuje i publicistiku a zpravodajství. Byť se třeba konkrétní moderátorka zpravodajství a publicistice nevěnuje,“ dodává Žák.

Nova ani Prima s tímto rozhodnutím rady tradičně nesouhlasí. „Moderátorky Doležalová a Dolinová v rámci ranního bloku Snídaně s Novou nemoderují zpravodajství, a postavení moderátorů zpravodajství tudíž v očích veřejnosti nemají. Jejich účinkování v reklamě lze přirovnat k účinkování moderátorů zábavních pořadů či talk show, které je zcela běžné a není zakázané. Zpravodajství v rámci ranního bloku Snídaně s Novou je od ostatního obsahu tohoto bloku oddělené a moderují je jiné osoby,“ sdělil LN mluvčí Primy Ladislav Pavlík.

„Pořad Snídaně s Novou není pořadem zpravodajským a povinnost nezařazovat do vysílání reklamu, v níž účinkují moderátoři zpravodajských pořadů, jsme tudíž neporušili,“ tvrdí jednoznačně také mluvčí Novy Veronika Šmítková.

Na rozdíl od řady předchozích sporů televizí s radou (například o legálnost sponzoringu reklamních znělek) však tato kauza neskončí u soudu, protože, jak upozorňuje Šmítková, proti pouhému upozornění není žaloba možná.

Podle Žáka získávají moderátoři zpravodajských pořadů určitý kredit, který podle zákona nemají využívat v reklamě. Dlužno ale dodat, že tak začnou často činit ve chvíli, kdy moderátorskou práci v televizi opustí. Známým příkladem je Zbyněk Merunka, někdejší moderátor Televizních novin Novy. Když v roce 1999 při rozchodu Vladimíra Železného s tehdejší servisní společností ČNTS neodešel za Železným na Barrandov, ale zůstal v ČNTS, na obrazovce ze dne na den skončil. Brzy na to jej diváci mohli sledovat v reklamních spotech společnosti Tescoma.

***

Každý pořad je celek a radě nezbývá nic jiného než jej hodnotit jako celek

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.