Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Modrá podpoří kreativitu, červená pečlivost

Česko

VANCOUVER Jaká barva více povzbuzuje mozek – modrá, či červená? Jaký odstín víc povzbudí naši chuť utrácet? Obě alternativy mají mezi psychology a marketingovými mágy své zastánce. Nová studie expertů z University of British Columbia vynáší smířlivý verdikt: záleží na tom, o jaký úkol jde, případně jaký argument má zboží prodávat. Výsledky publikované v uznávaném časopise Science vzbudily značný zájem. Závěry studie budou mít zřejmě vliv na návrh interiérů a uplatní se i v reklamním průmyslu.

„Výsledky starších studií potvrzovaly, že červená i modrá mají vliv na zvýšení výkonu duševně pracujících, ale neshodovaly se v tom, která z těchto barev má větší efekt,“ říká vedoucí výzkumu Juliet Zhu z University of British Columbia.

Vědci po dobu dvou let sledovali více než 600 pokusných osob. Těm zadávali šest typů úloh. K splnění některých byly potřeba tvůrčí schopnosti, jiné vyžadovaly velkou míru soustředění na detail. Většina testů probíhala na počítačích, přičemž pozadí obrazovky se měnilo. Bylo buď bílé, červené, nebo modré.

Pokud si měly pokusné osoby vybavit nějaký zapamatovaný údaj nebo hledat chybu v textu, podávaly lepší výkony, pokud hleděly na červenou barvu. V úlohách, kde se musely soustředit na detaily, rostl jejich výkon až o 31 procent v porovnání s případem, kdy na obrazovce dominovala modrá. Ta naopak svědčí „kreativcům“. Účastníci brainstormingů probíhajících v modrém prostředí měli podle vědců dvakrát víc konstruktivních návrhů než členové skupin ovlivněných červenou.

Tyto rozdíly jsou pravděpodobně vyvolány kulturními vlivy. „Kvůli stopkám, vozidlům hasičů či červeným perům učitelů si červenou spojujeme s nebezpečím, omyly a potřebou být opatrní,“ tvrdí Juliet Zhu.

„Naopak modrou si díky asociaci s barvou nebe a oceánů většina lidí spojuje s otevřeností, mírumilovností a poklidem. V takovém příznivém prostředí se lidé neostýchají pustit se do experimentů a objevování. Není překvapivé, že modrá je nejoblíbenější barva,“ dodává.

Experimentátoři vytvořili řadu fiktivních reklam a balení spotřebních výrobků. Jedním ze zjištění bylo, že vliv barev se liší podle toho, jaké je vyznění reklamy. Pokud se sdělení soustředilo na negativní stránky, například na zubní kaz a jeho prevenci, byla reklama účinnější, když v balení dominovala červená. Pozitivní cíle jako bělejší chrup a svěží dech se pokusným osobám lépe prodávaly s pomocí modré.

***

Kvůli stopkám či červeným perům učitelů si červenou spojujeme s nebezpečím

Autor: