Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Monogram nade vše

Česko

Vuittonovo cestovní zavazadlo je ikonou módy, s kabelkami je to ale ošemetné. Možná proto, že patří mezi nejčastěji padělané předměty.

Mnohé padělky už jsou dnes jen stěží rozpoznatelné i pro cvičené oko. Jedním z indikátorů pravosti je ale cena - originální kabelky s monogramem LV stojí kolem dvaceti tisíc (jako Chanel, Hermés patří ještě do podstatně vyšší cenové kategorie).

Vuitton za tisíc V Praze jsem cestou do redakce potkala vuittonek osm. Na stanici tramvaje jsem se osmělila a s jednou majitelkou kolem padesátky zapředla hovor. Paní si kabelku pořídila kdesi v Holešovicích a stála ji kolem tisícovky. Zeptala jsem se, zda věří, že je opravdová. Prý je jí to jedno. Líbí se jí pařížská móda a kabelka má praktický tvar a je na zip, což je dobré proti zlodějům. Do Paříže se chystá, ale ještě tam nebyla. Když jsem paní řekla, že opravdová vuittonka stojí okolo dvaceti tisíc, rozesmála se. Za ty peníze by prý raději jela na dovolenou. Proč si ale nekoupila nějakou neutrální tašku bez padělaných monogramů? Pokrčila rameny. Výchovné řeči o možném postihu hrozícím majitelům padělku jsem si raději nechala od cesty.

Do zahraničí bych ale každopádně raději zvolila jiný model - ve Francii je maximální sazba za nákup padělků stanovena na 300 000 eur či tři roky vězení. V Itálii dostal jistý turista na počátku letošního léta pokutu 1000 eur kvůli koupi falešné kabelky značky Louis Vuitton za sedm eur od prodejce ve středisku Jesolo nedaleko Benátek. Mluvčí společnosti LVMH ke zprávě říká: „Prodej padělaného zboží je závažným trestným činem, který slouží k financování zločinných organizací na úkor spotřebitelů, firem a vlád.“ Z nedávno zveřejněné zprávy financované Evropskou unií ale vyplývá, že padělané zboží nikomu neškodí, ba přímo naopak. Ve zprávě se uvádí, že spotřebitel má z okopírovaného značkového oblečení za velice nízké ceny užitek, zatímco ztráty, které módní branži padělání působí, jsou prý velice nadhodnocené.

Většina lidí, kteří si padělané zboží kupují, by si pravé výrobky nikdy nepořídila. Dále se ve zprávě tvrdí, že padělané tovary mohou dokonce módním značkám sloužit jako propagace. V neposlední řadě zpráva dementuje tvrzení, že padělání luxusních značek slouží k financování terorismu a organizovaného zločinu. Pro tvrdý postup při vynucování práva v této oblasti logicky existuje jen velice malá podpora veřejnosti, jelikož spotřebitelé vítají možnost levného nákupu, který jim nabízí černý trh - jen ve Velké Británii se jeho velikost odhaduje na 1,3 miliardy liber (38,5 miliardy korun).

Slavný monogram LV se díky padělatelům každopádně poněkud zprofanoval. V nabídce módního domu ale najdeme i doplňky, jejichž padělání by bylo podstatně obtížnější. Zajímavá je například nová nadčasová kolekce, jež vzešla ze spolupráce s americkou režisérkou Sofií Coppola. Jednoduché kožené kabelky krásných odstínů mají logo velmi decentní.

S logem pro rohlíky Kromě padělatelů a celebrit luxusní značky inspirují i mladé návrháře. Na internetu koluje igelitka s nápisem „My other bag’s a Louis Vuitton“, oznamující, že majitel má sice vuittonku doma, leč dnes vyrazil s igelitkou. Inspirace Vuittonem se objevila i na letošním Designbloku. Návrháři Hana Zárubová a Štěpán Malovec tvořící pod značkou no. představili jednoduché plátěné tašky s nápisem no.vuitton. Hra s napojováním slov na kořen no. je jedním ze znaků jejich módního labelu. „Nápis no.vuitton na tašce vznikl v podstatě náhodou. Hledali jsme obaly na naše oblečení, které budou pro veselejší povahy samy fungovat jako módní doplněk. Na velkou tašku jsme napsali no.suitcase, na malou no.big a na střední velikost no.vuitton. Obalová taška z levné geotextilie v kontrastu s extrémně luxusní značkou, která je snad nejčastěji falešně kopírovaná Na naší verzi je falešnost záměrně do očí bijící. Nic závažného za tím ale nehledejte, je to pro nás prostě hra,“ říká Hana Zárubová a Štěpán Malovec doplňuje: „Vuitton je hogo fogo, no. je super trouper a no.vuitton je na rohliky z večerky.“

A jaké z toho všeho plyne poučení? V žebříčku stovky nejhodnotnějších značek stojí Louis Vuitton už léta na šestnáctém místě, což je nejvýš z luxusního módního průmyslu - například Chanel se do první stovky vůbec neprobojoval. Kvalita, luxus a výrazné logo ale není to samé.

Autor: