Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Monteverdi jako operetní revue

Česko

Srpnový Edinburgh patří tradičně divadlu: nejprve festivalu Fringe a nyní od 10. srpna prestižní mezinárodní přehlídce Edinburgh International.

EDINBURGH/PRAHA Fringe, který už má za sebou šedesát let, nabízí přes dva tisíce představení, jež uvádí na třech stovkách jevišť. Tradičně se sem dostanou i ty nejbizarnější nápady a různé vylomeniny – jako letos Hamlet v dětském nafukovacím hradu. Vidět kralevice dánského, jak hopsá nahoru dolů, je prý fantastické. Režisér William Seawards inscenaci Bouncy Castle Hamlet velice obhajuje a argumentuje Shakespearovým smyslem pro humor. Inscenace byla zařazena do sekce 101 způsob, jak zabít básníka. Vedle Hamleta v ní diváci uvidí Macbetha se šlágry Franka Sinatry, Bouři s cirkusovými čísly nebo variaci na Kmotra, která fabuluje na téma, co by se stalo, kdyby Shakespeare napsal mafiánskou ságu.

O Shakespearovi je ale známo, že během staletí přežil leccos, nepochybně mu neuškodí ani Fringe, který si na absolutní svobodě divadelní tvorby založil renomé. Takže je možné vidět produkci, která spočívá v demolici vozidla, ale vydává se za muzikál, nebo divadelní ztvárnění působení Tonyho Blaira. Fringe samozřejmě neprezentuje jen ptákoviny, objevují se na něm i zajímavé, novátorské soubory, loni si například tři ceny odvezl náš soubor Farma v jeskyni, předtím Teatr novogo fronta.

Edinburgh International Festival, který zahrnuje špičkové produkce klasické hudby, činohry, opery, pohybového divadla a baletu, se koná do 2. září a jeho program je opět velmi reprezentativní. Divadelní část festivalu otevřelo očekávané nastudování Euripidovy tragédie Bakchantky v novém překladu a úpravě. Inscenace v režii Johna Tiffanyho vznikla v koprodukci festivalu National Theatre of Scotland a postavu Dionýsa vytvořil známý herec Alan Cumming, který je podle kritiky v této roli zvlášť přitažlivý a charismatický. Režijní pojetí klade důraz na svár emocí a rozumu v lidské psychice.

Mezi dalšími divadelními taháky je například moderní verze legendy o Orfeovi a Eurydice s názvem Orfeus X, kterou do Evropy přiváží American Repertory Theatre. Schauspielhaus z Vídně se představí groteskní koláží z Monteverdiho Korunovace Poppey, která mísí operu, činohru, operetu a revue v překvapivě stylově kompaktním tvaru. Na Edinburgh International také opět vystoupí řada skvělých evropských hudebních těles, například Královský skotský orchestr či symfonikové ze San Franciska. Totéž platí i o baletu a tanci, v programu figurují slavné soubory jako Companie Montalvo-Hervieu a Royal Ballet of Flanders s choreografií neméně proslulého Williama Forsytha.

Autor: