Pondělí 4. listopadu 2024, svátek má Karel
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Česko

Stav výtoňského mostu se zhoršuje, v konstrukci se objevily první trhliny

Aktualizovaná podoba mostu na Výtoni (10. listopadu 2023) foto: Správa železnic

Měření odhalilo první trhlinu v hlavní konstrukci železničního mostu na pražské Výtoni. Podle mluvčího Správy železnic (SŽ) Davida Gavendy ale kvůli tomu nemusí být zavedena další omezení dopravy. O osudu mostu probíhá spor. SŽ chce jeho konstrukci vyměnit, zatímco místní spolky a samosprávy prosazují rekonstrukci se zachováním současné podoby.
  18:19

Člen monitorovací rady mostu Pavla Ryjáčka z Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) uvedl, že stav hlavní mostní konstrukce se zhoršuje, objevily se v ní první trhliny a další možná omezení budou známa ke konci tohoto roku, řekl pro server iROZHLAS.cz. Doprava na mostu je kvůli jeho špatnému stavu omezena již nyní.

Mluvčí Správy železnic David Gavenda pak informace serveru potvrdil. „Kontinuální měření ukázalo, že stav mostní konstrukce se nadále zhoršuje. Úplně poprvé se objevila trhlina v hlavní mostní konstrukci. Tato skutečnost představuje další závažný posun na stupnici rizika,“ uvedl.

Dodal, že zatím není nutné zavádět další omezení dopravy na mostu, jelikož v souvislosti s přestavbou smíchovského nádraží a s ní spojenými výlukami začne na konci roku po mostu jezdit méně vlaků. „Po zprovoznění druhé koleje na rekonstruovaném Branickém mostě na konci října na něj bude přesunuta většina dálkové dopravy od Plzně. Současnou provozovanou jednu kolej Branického mostu využívá převážně nákladní doprava, která díky tomu již nemusí jezdit přes Výtoňský most,“ vysvětlil dál mluvčí.

Rada monitoringu mostu bude mít podle mluvčího na konci roku závěry analýzy stavu pilířů, které mohl poškodit zářijový zvýšený průtok Vltavy. „V radě monitoringu je kromě zástupců Správy železnic též odborník na mostní konstrukce z ČVUT a z projekční společnosti SUDOP,“ doplnil Gavenda.

SŽ nyní hledá projektanty nové konstrukce, která má nahradit současný most. Práce plánuje na roky 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun.

Nynější památkově chráněná konstrukce by se podle předběžného plánu měla přesunout proti proudu Vltavy mezi Modřany a Velkou Chuchli, kde by dále sloužil jako lávka pro pěší a cyklisty. Plán nahrazení mostu dlouhodobě kritizují památkáři, spolek Nebourat nebo Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS).

5. prosince 2023

Autoři: ,

Stop protékání s Pampers Premium Care. Jak je hodnotíme?
Stop protékání s Pampers Premium Care. Jak je hodnotíme?

Naše čtyři redaktorky se svými dětmi v minulých týdnech otestovaly novinku - plenky Pampers Premium Care s jedinečnou zadní kapsou Stop and...