Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Motorista musí nakreslit havárii

Česko

Zlomový rok na silnicích - Policie už k menším nehodám nemusí. Mnozí řidiči si s tím nevědí rady

Každému českému řidiči od prvního ledna přibyla práce. Za policisty musí po dopravní nehodě odhadnout výši škody, nakreslit plánek nehody a vyplnit formulář pro pojišťovnu.

PRAHA První leden byl pro české řidiče zlomový. Po šoférech se totiž od té doby nechce jen to, aby obratně točili volantem a dodržovali dopravní předpisy, ale nově by měli zvládnout i leccos z práce dopravního policisty. Může za to novela policejního zákona, která na řidiče přesunula starost o menší dopravní nehody. Policisté nově vyjíždějí jen k těm haváriím, kde hmotná škoda přesáhne sto tisíc korun.

Co musí tedy řidič zvládnout? Zaprvé odhadnout výši škody, která vznikla na jeho vozidle. Lépe řečeno, řidič by měl určit, jestli škoda přesáhla, či nepřesáhla hraniční mez sto tisíc korun.

Tato hranice už není pro řidiče takovým strašákem jako loni - v průběhu projednávání nového zákona o policii. Podle původního návrhu totiž špatně hádajícímu řidiči hrozilo, že planý výjezd policejního vozu zaplatí. V platném znění zákona to odpadlo. Řidiči hrozí „pouze“ to, že pokud by nezavolal policii ani při škodě mnohonásobně vyšší než sto tisíc korun, pojišťovna by měla podezření, že se chce dopustit pojistného podvodu.

To se ale některým šoférům může stát. „Řidiči se prostě nemohou trefit. Ceny náhradních dílů jsou dnes tak obrovské, že to opravdu nejde,“ řekl před časem Zdeněk Hlavatý, předseda Profesního společenství autoškol ČR.

Policii řidič volá i v případě, že při nehodě poškodil veřejné vybavení - ať už sloup veřejného osvětlení, či svodidla. „Policii musí řidiči přivolat i tehdy, pokud se účastníci nehody nedokážou dohodnout, kdo nehodu způsobil, nebo když je při havárii někdo zraněn,“ vyjmenovává další příklady, kdy musí řidiči volat volat linku policie, mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Papírování začíná při menší škodě Pokud tedy řidič zavolá z jakéhokoliv zmíněného důvodu policii, práce pro něj končí. Papírování naopak nastává, když se jedná o drobný karambol a on musí nehodu zdokumentovat sám.

„Řidiči mají povinnost sepsat záznam o nehodě. Nejvhodnější je k tomu Evropský formulář o nehodě, kde jsou návodně kolonky, a motorista se tak lépe zorientuje, co kam napsat,“ popisuje dokument Hanzelka. Formulář by měli mít řidiči v autě. Když ho nemají, mohou všechny údaje vyplnit na obyčejný prázdný papír.

Řidiči musí především popsat, jak k nehodě došlo.

Kvůli tomu je na formuláři čtverečkovaný rámeček, kde motoristé zakreslí kolizi obou vozů. Zmíněný formulář pak slouží pojišťovně, aby se mohla s účastníky nehody vypořádat.

Kvůli nové povinnosti českých řidičů chystá ministerstvo dopravy také změny v povinné výbavě osobních vozů. Pokud návrh vyhlášky o povinné výbavě projde meziresortním schvalovacím řízením, přibude na seznamu tužka, měřicí pásmo či sprej. Pásmo bude na seznam dodáno, aby byl řidičův nákres nehody co nejpřesnější. Tužkou vyplní několikrát zmíněný formulář o nehodě a sprejem řidiči obkreslí své vozy vozy na silnici. Havarovaná auta pak mohou odtáhnout ke krajnici, aby nebránila dopravě.

Tuto „přepečlivost“ ministerstva už před časem kritizovali dopravní experti. „Každý motorista musí vědět sám, co si musí v autě vozit. Je to podceňování řidičů,“ míní mluvčí Autoklubu ČR Václav Špička.

***

Povinná výbava v autě

V současnosti do povinné výbavy patří náhradní elektrické pojistky, po jedné náhradní žárovce od každého užívaného druhu, příruční zvedák, klíč na matice kol vozidla, rezervní kolo a lékárnička. Podle návrhu, který začne v případě schválení platit od července tohoto roku, ze seznamu zmizí náhradní žárovky a rezervní kolo, naopak přibude tužka, sprej na označení místa nehody, měřicí pásmo a reflexní vesta. Formulář o nehodě do povinné výbavy nepatří, ale ministerstvo dopravy ho doporučuje.

NOVINKY

tužka - pro vyplnění formuláře o nehodě

měřicí pásmo - pro vyměření správné polohy havarovaných aut, situace se poté zakreslí do formuláře o nehodě

reflexní vesta - kvůli bezpečnosti řidiče, například při opravách vozu v mlze či na nepřehledném úseku

sprej - pro označení pozice havarovaných vozidel

formulář o nehodě - i když není povinný, vede řidiče k tomu, aby během nehody na nic podstatného nezapomněl

Autor: