První hosté se začali do pražské Královky sjíždět už hodinu před začátkem akce. Kromě stovek řadových příznivců dorazil jako čestný host i bývalý prezident Václav Klaus, miliardář Richard Chlad či bývalá nejvyšší státní zástupkyně Renata Vesecká.
Turek na úvod zavzpomínal, jak se mu Macinka o úmyslu založit Motoristy zmínil poprvé. „Původně jsem k tomu názvu byl skeptický. Ale měl pravdu, že si ho zapamatuje každý. Nedávno jsem se potkal se Salvinim (bývalý vicepremiér Itálie) a ten si pamatoval, že jsem Motorista. Je to podobně provokativní název jako třeba Piráti,“ vtipkoval.
Motoristé ho následně před zaplněnou halou jmenovali čestným prezidentem strany. „Moc si toho vážím. Ten titul je ideální pro můj stav. I z časových důvodu si totiž nedovedu představit, že bych plnil povinnosti, které má třeba předsednictvo strany,“ vysvětlil Turek, proč zůstává nestraník.
Kongres nebyl volební, členové již předem potvrdili mandát dosavadního vedení v čele s předsedou Petrem Macinkou. Ten Motoristy povede i do sněmovních voleb v příštím roce. „Naší hlavní ambicí pro sněmovní volby je porazit ODS. Chceme si odpracovat takový výsledek, který bude pro Motoristy znamenat více mandátů, než kolik jich ODS připadne dle výsledků SPOLU,“ prohlásil Macinka.
Macinka představil stranické desatero
Šéf Motoristů na kongresu také představil 10 základních ideových tezí, které určí základní vymezení strany. Tou první je, že automobil nesmí být brán jako nepřítel. „Systematické snižování dostupnosti automobilů má negativní dopady na životní standard i na práci mnoha lidí. Automobil nesmí být vnímán jako nepřítel,“ prohlásil Macinka.
Ideové desatero Motoristů:1. Automobil není nepřítel. |
Nepřítelem podle šéfa Motoristů nesmí být ani člověk a klima. „Klima je přirozená součást planety. Miliony let se mění bez ohledu na činnost člověka. Představa, že je možné klima na Zemi ovlivňovat nebo stabilizovat, je naivní, falešná a nevědecká,“ doplnil.
Důraz chtějí Motoristé klást také na energetickou soběstačnost. Nezatracují ani uhlí. „Už nikdy se nesmí opakovat ta chvíle, kdy TOP 09 říkala lidem, ať netopí a berou si svetry. České uhlí je levnější než ruský plyn. Namísto hysterického boje proti jeho těžbě, bychom měli hledat cesty, jak tento zdroj ještě dlouho a efektivně využívat,“ vysvětlil Macinka.
Vystoupil Klaus i Havlíček
S projevem na akci vystoupil i bývalý prezident Václav Klaus. V něm prohlásil, že v současnosti nemá na české politické scéně koho volit a doufá, že to Motoristé změní. „Budu s napětím čekat, jak se bude vaše strana profilovat, kdo ji bude reprezentovat a jaká bude. Osobně bych si přál, abyste se otevřeně přihlásili k pravici a nestyděli se za to. Už to bude na české scéně unikát,“ prohlásil exprezident Klaus.
Po něm se slova ujal další host, místopředseda ANO Karel Havlíček, který připustil, že si s Motoristy případnou povolební spolupráci představit umí. „S respektem říkám, že jste za poslední měsíce udělali velký kus práce. Jsem rád, že tu takový subjekt vznikl. Hnutí ANO nevytváří předvolební koalice, chceme zvítězit, ale otevřeně říkám, že si v řadě oblastí spolupráci s vámi představit dokážu,“ vzkázal straníkům Havlíček.
V týmu expertů je Vesecká či Šmucler
Motoristé také během kongresu představili tým expertů na jednotlivé oblasti. S energetikou bude straně radit bývalý šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček, oblast spravedlnosti má na starosti bývalá nejvyšší státní zástupkyně Renata Vesecká a jako experta na sociální oblast strana představila šéfa České stomatologické komory Romana Šmuclera, který se kvůli nemoci z akce omluvil.
Expertní tým Motoristů:- energetika: Pavel Janeček, bývalý šéf Pražské plynárenské - zdravotnictví: Boris Šťastný, lékař a šéf pražských Motoristů - sociální věci: Roman Šmucler, prezident České stomatologické komory - spravedlnost: Renata Vesecká, bývalá nejvyšší státní zástupkyně - ekonomika: Vladimír Pikora, makroekonom |
Celá akce trvala přibližně tři hodiny. Kromě tisícovky příznivců a členů na akci dorazili i politici jiných stran, třeba poslanec ANO Patrik Nacher či senátor Jiří Čunek (KDU-ČSL). Na dálku Motoristy pozdravil i bývalý europoslanec ODS Jan Zahradil.
Co bude s Přísahou?
Potom, co Turek dovedl Motoristy s Přísahou v červnových eurovolbách ke dvěma křeslům v Bruselu, stouply dosud okrajové straně preference. Podle říjnového průzkumu agentury Median by se Motoristé dostali do Sněmovny se šesti procenty i samostatně bez Přísahy.
Obě strany začnou o možné koalici pro volby do Sněmovny jednat po víkendu. „Jestli se s někým chceme bavit, tak pouze s Přísahou,“ potvrdil před kongresem Macinka.
Šéf Přísahy Robert Šlachta na kongresu řekl, že za Přísahu je připraven na spolupráci do voleb do Sněmovny. „Jsme si blízcí, programově i lidsky. Čeká nás formule 1 mezi volbami, parlamentní kampaň bude nechutná. Bude potřeba spousta sil. Za Přísahu říkám, že chceme, aby tato vláda skončila. Budeme se snažit se domluvit, aby se po volbách přepsala politická mapa,“ prohlásil Šlachta.
V listopadu vstoupili Motoristé stejně jako Přísaha do evropské pravicové strany Patrioti pro Evropu, jejíž zakládajícím členem je i hnutí ANO. V létě také spustili činnost mládežnické organizace Generace Motor. Zejména díky dlouhodobé spolupráci s Turkem se jim daří oslovovat mladou generaci.
1. prosince 2024 |