Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Motorkáři mají špatný výcvik, starší řidiči je přímo nenávidí

Česko

  17:18
PRAHA - Za prvních sedm měsíců letošního roku už policisté napočítali 45 mrtvých motorkářů. Pŕoč je Česko na čele evropských statistik? Nedostatečná výuka v autoškolách je jedním z důvodů, další je hrubost řidičů automobilů.
Ilustrační foto

Ilustrační foto foto: Lidové noviny

Česko je jedním z největších pohřebišť motorkářů v Evropské unii. Na miliardu ujetých kilometrů u nás připadá více než 300 obětí. Horší je v tomto srovnání pouze Slovinsko. Čím je tristní situace v Česku způsobena a proč se dlouhodobě nelepší?

Podle šéfky BESIP Zuzany Ambrožové se výuka motorkářů v Česku nelíbí ani Evropské unii.

Čtěte také

LN Proč na českých silnicích umírá stále tolik motorkářů?

Jedním z hlavních důvodů je určitě špatná a nedostatečná výuka v autoškolách. Už i Evropská unie na nás tlačí, abychom změnili náš systém dvou řídítek, při které společně se žákem sedí na motocyklu i instruktor. To už se téměř nikde v Evropě nedělá. Kromě špatného školení motorkářů ale může za nehody i vzájemná netolerance řidičů automobilů a motocyklů. Především starší ročníky řidičů motorkáře téměř nenávidí.

LN Co dělá pro snížení počtu mrtvých motorkářů BESIP?

My se touto cílovou skupinou zabýváme od roku 2000. A to v různých televizních spotech, ale i při akcích na festivalech. V poslední době také výrazně podporujeme účast lidí v motošklolách, protože je to z našeho pohledu dobrá nástavba autoškoly.

Motorka po nehodě

LN Motoškoly jsou ale soukromé podniky. Nestálo by za to je nějak pevněji začlenit do výcviku motorkářů?

Ony už začleněny jsou. Oba autodromy, na kterých motoškoly probíhají, se snaží doplňovat motorkářům vzdělání, které nedostanou v autoškole. Věnují se přesně tomu, co z našich průzkumů vyplývá, že motorkáři neovládají. Věnují se tedy technice jízdy, cvičí s nimi krizové situace a podobně.

LN Do motoškol ale chodí jen ti, kteří chtějí. Většinou třicátníci. Nejproblémovější mladí tu chybí.

Ano, v tuto chvíli je to otázka dobrovolnosti. Určitě by bylo dobré, aby účast v motoškolách byla povinná či zvýhodněná. Buď by byla součástí řidičáku na zkoušku, nebo by mohl být kurz podobně jako v zahraničí napojen na pojišťovny. Jinak řečeno člověk, který by motoškolou prošel, by dostal od pojišťovny nějaký bonus.

Téma o nedostatečném výcviku motorkářů najdete v pondělním vydání deníku

Autor: