Renault Scénic lze považovat za klasického zástupce kompaktních MPV. Jak jezdí?
Přestože první generace Renaultu Scénic nebyla prvním kompaktním MPV, jak se často uvádí (ještě předtím bylo možné koupit například Hondu Accord Stuttle nebo Mitsubishi SpaceRunner), jde o auto, které tento segment pojmenovalo a odstartovalo jeho evropský boom.
Nyní Renault tento model nabízí ve dvou délkách karoserie a v pětinebo sedmimístném provedení. Testem LN prošla verze, která nabídku této modelové řady doplnila až nedávno. Jednalo se o prodloužený model Grand Scénic, ovšem ne určený pro sedm osob, ale pouze pro pět. Díky tomu nabízí v zadní části mimořádný prostor pro zavazadla, který jich pojme od 533 do 1960 l. Pod kapotou testovaného vozu byl moderní dvoulitrový turbodiesel s výkonem 150 k.
Jako v pokojíčku Za volantem scénicu se ukazuje, že Renault auta tohoto typu umí. Na rozdíl od mnohých konkurentů, kteří se svým charakterem snaží přiblížit běžným osobním vozům, Renault vytvořil příjemně uvolněnou atmosférou. Zajímavé přitom je, že si uvnitř připadáte velmi přirozeně a máte pocit zvláštní útulnosti. Příjemné je také značné prosklení a nízko položená spodní hrana bočních oken.
Centrálně situované přístroje jsou podobně jako většina ovládacích prvků tohoto vozu spíše minimalizovány a utlumeny. S určitou nadsázkou scénic působí, jako by snad ani nechtěl vypadat jako klasické auto. Možná právě tato vlastnost spolu s jemnými linkami přístrojové desky působí tak příjemně a nenuceně.
Renault kladl značný důraz na praktičnost tohoto modelu. Mezi předními sedadly je proto posuvná schránka s loketními opěrkami, prostory na drobnosti jsou také v podlaze před zadními sedadly. Vlastně celá přístrojová deska je protkána řadou různě tvarovaných a velkých odkládacích míst.
Vzadu je trojice samostatných zadních sedadel, která jsou nezávisle posuvná, sklopná a vyjímatelná. Určitou nepříjemností je jejich menší šířka, která omezuje nabízený komfort.
Silný motor pro plné obsazení Scénic vybavený povedeným dvoulitrovým turbodieselem Renaultu s výkonem 150 k je svým projevem velmi příjemný. Vzhledem k charakteru automobilu disponuje nadstandardní silou, která však přijde vhod zejména po naložení automobilu. Motor kromě toho nabízí solidní pružnost a vynikající kulturu chodu. Na solidní úrovni je také spotřeba paliva, která během testu činila 7 l na 100 km. Jízdní vlastnosti scénicu odpovídají jeho kultivovanému a poklidnému pojetí. Odpružení je spíše měkčí a automobil působí rozvážnějším dojmem.
Renault Scénic ukázal, že má vlastní tvář a kouzlo. Je však otázkou, zda kombinace s takto silným motorem je vzhledem k jeho charakteru tou nejvhodnější. Ostatně pod tímto motorem je ještě dalších pět jednotek, které se vyznačují nižší cenou než 753 900 Kč.