130 let

Mráz ohrožuje končetiny a hlavu

Česko

Mrazy by měly panovat nad Českem do neděle. Hlavu a nohy v teple a žádný alkohol, radí odborníci

Zatímco padající sníh ohrožoval především řidiče, současné vysoké mrazy jsou hrozbou pro všechny. Lidé by si měli především chránit nos a ruce.

PRAHA/KRKONOŠE Žádný alkohol, šátek přes pusu a několik vrstev oblečení. To jsou rady, kterými se Češi řídí, když mrzne. „Jenže pozor, pokud se někdo vydá do mrazu, šátek přes ústa by měl být ze speciálního materiálu, aby se na něm nesrážel vydechovaný vzduch,“ zní názor šéfa krkonošské horské služby Adolfa Klepše. Jde sice o názor horala, jenže současné počasí v nížinách, kdy přes noc padá rtuť až k minus dvaceti stupňům, mu i v Praze či Ostravě přidává na váze.

Potvrzují to i zkušenosti záchranářů, kteří v těchto dnech často vyrážejí za podchlazenými lidmi. „Nejnáchylnější k omrznutí jsou nos, ruce a nohy,“ říká Jiřina Ernestová z pražské záchranky.

Podle ní je nejdůležitější, aby si lidé chránili hlavu, kudy z těla uniká nejvíc tepla. „Nejzásadnější je to u malých dětí, u nichž tvoří hlava celou jednu třetinu těla,“ dodává Ernestová.

Alkohol zahřeje jen na chvíli Velkým lákadlem se v zimě stává alkohol. Zahřívají se jím nejen lidé bez domova, ale třeba i turisté na horách nebo návštěvníci vánočních trhů. „Samozřejmě že alkohol na chvíli vnitřně zahřeje, ale situaci spíš zhoršuje,“ vysvětluje Jiřina Ernestová. Alkohol totiž roztahuje cévy a krev pod kůží se pak rychleji ochlazuje. Stačí, aby se člověk jednou podchladil, a přicházejí velké potíže. „Pokud se totiž rychle nedostane do tepla, vnitřní mechanismy si už neporadí,“ dodává Ernestová.

V krajních případech se pak může stát, že ruce zbělají, což je znamení omrzliny. „V tom případě je třeba ruce co nejdřív dostat pod proud studené vody a počkat, až zcitliví,“ radí Ernestová.

„A pokud nemáte k dispozici vodu, pomáhá si dlaně strčit do podpaží,“ dodává.

Výstraha platí i pro řidiče Několika zásad by se měli držet i motoristé. Dopravní experti jim zaprvé doporučují, aby v tuhých mrazech vyjížděli co nejméně. Když už na silnice musí, měli by si auto důkladně očistit od sněhu a námrazy. „Z vozu by měli dobře vidět, nestačí si vytvořit jen malý průhled v čelním skle. Nestačí vidět jen před sebe, ale i na strany. Na špatný výhled řidiče doplatila už řada chodců, které z auta neviděl vcházet na silnici,“ radí mluvčí Autoklubu ČR Václav Špička.

V mrazech a sněhových vánicích by měli řidiči počítat s tím, že může kdykoli nastat kalamita a oni se zaseknou na několik hodin v koloně. „Řidiči by neměli spoléhat na to, že jedou jen kousek, ale vždy by měli počítat i s tím, že v autě zůstanou neplánovaně dlouhou dobu. Proto by měli mít dostatek paliva v nádrži. Na cestu by měli přibalit teplé oblečení, dostatek vody a jídla,“ říká dále Špička.

Co se týče technických záležitostí vozu, měli by řidiči dbát na to, aby měli nemrznoucí tekutinu v ostřikovačích. Zamrznout může i palivo - konkrétně letní varianta nafty.

Už od začátku listopadu ale rafinerie přecházejí na výrobu zimní nafty, která i výrazně minusové teploty snese. Na všech čerpacích stanicích by tedy v zimních měsících měli řidiči sehnat právě nemrznoucí verzi nafty. I přesto však dopravní odborníci doporučují čerpat spíše u renomovanějších pumpařů.

***

„Na špatný výhled řidiče doplatila už řada chodců, které z auta neviděl vcházet na silnici“

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás