Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Mrtvý herec, snadná oběť

Česko

KULTURNÍ DIÁŘ

Zdá se, že pro určité typy publicistů je zesnulý herec lákavé sousto. Už se nemůže bránit a popřít to, co je mu vloženo do úst. Miroslava Besserová je skutečná specialistka na náhle se vynořivší velerozhovory s umělci, kteří právě odešli. A dokáže je v rekordním čase od jejich úmrtí uvést na trh.

Už před časem udělala ze zemřelého Borise Rösnera trapného a vulgárního histriona. A to hned nadvakrát: jednou v MF Dnes, kde za spikleneckého pomrkávání na čtenářstvo, jak je s umělcem důvěrná, vydala „zpověď oblíbeného herce krátce před smrtí“, pak ještě materiál rozvedla do knihy. A nad ní musí i minimálně obeznámený čtenář zpozornět. Co, jak a kde herec řekl, je tak podivné a neprůkazné, nemluvě o tom, že by vzhledem k okolnostem sotva mohlo jít o souvislou práci. Spíš o pěkný kompilát. Jisté je ale jedno: kdyby Rösner žil, nikdy by něco podobného nepustil na světlo boží, tak familiární, nabubřelý a přisprostle hloupý tón mu byl cizí.

Jenže paní Besserové to jednou nestačilo a odpudivý mustr nyní přiložila na Miroslava Moravce. Hned v úvodu knihy obdařila čtenáře hercovou fotografií, na níž čteme Milá – Ty víš, že vím, že víš. To aby nikdo nezapochyboval, jak je zasvěcená. Nemá smysl rozebírat styl autorky, která staví rozhovor na otázkách a odpovědích typu: „Může se stát, že třeba taková šmrncovní baba pro tebe znamená víc než jen dokonalá krasavice?“ „Samozřejmě, že mluvíme o tobě, moje milá!... nechápu, proč si tak okatě říkáš o poklony – i když ty jsi občas nedohonitelný zázrak sám!“ Smysl ale má položit si otázku, k čemu takové knihy jsou.

Především poskytují zkreslený obraz dotyčného umělce a nepokrytě parazitují na známém jméně. Besserová hraje na tzv. otevřenou zpověď, jenže nemá míru, a tak jí z toho vylézá paskvil na rozhovor, plný frází, předstírání, patosu a nepatřičného cukrblikování. Jen toho dorážení, aby herec něco odhalil ze svého intimissima. Prázdná sláma se tu mlátí s vehemencí a jediné, co zůstane nevyřčeno, je, jaký byl vlastně Miroslav Moravec herec.

Zemřel slavný experimentátor, německý režisér Peter Zadek. Naposledy o sobě dal vědět, když se před dvěma lety nedostavil do Soluně, kde mu hodlali udělit Evropskou divadelní cenu. Poněkud neuctivě jury vzkázal, aby si cenu i peníze strčili za klobouk. Dotklo se ho, že se o ni měl dělit s padesátiletým kolegou v plné síle, Kanaďanem Robertem Lepagem. Však to také bylo politikaření ze strany komise, která si slibovala o svůj podnik větší zájem ze strany zámořských států. Zadek nepřijel, ale přijela jeho nádherná, i když postarší inscenace Peer Gynta s dvorní herečkou Angelou Winkler a Uwe Böhmem. Zadek na Ibsenovi předvedl, co obnáší univerzální divadelnost, která dokáže strhnout. A to i přesto, že jeho postupy by mohly být otaxovány jako málo novátorské. On ale ukázal, jak nadčasové jsou a jakou energii umí vyvolat.

O autorovi| Jana Machalická, redaktorka LN

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!