Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Musí se nejprve zbavit cirkusáků

Česko

Velcí investoři se v Česku do fotbalu příliš nehrnou. „Není se co divit. Není to dobrý byznys,“ říká Michael Rostock z poradenské společnosti Venture Investors Corporate Finance.

* LN Proč se nevyplatí investovat do českých fotbalových klubů?

Je to úplný nesmysl, protože tu jsou dvě nekontrolovatelné nákladové položky: platy fotbalistů a údržba nebo vybudování stadionu. Když si dáte tato dvě čísla dohromady, tak by vstupné na fotbal mělo být trojnásobné.

* LN Jinde ve světě je tomu jinak?

Jinde je to stejné, ale není to v korunách, ale v eurech nebo librách. V Anglii vydělávají maximálně dva fotbalové kluby. A ty nevydělávají na tom, že hrají fotbal, ale na tom, že prodávají trička, míče nebo čepice. Takže kdyby Sparta Praha byla globální brand, tak mohou prodat za miliony eur trička nebo čepice. Vzhledem k tomu, že globální brand není, tak má v poměru podobné náklady na fotbalisty, podobné na stadiony, ale chybí ty příjmy.

* LN Může se to změnit?

Já tomu nevěřím. Ten trh je primárně globální. Když jste dobrý fotbalista, tak můžete hrát kdekoliv v Evropě, a tam jsou evropské ceny. Tady můžete vidět druhořadé hráče nebo mladé, kteří ještě nejsou evropskou třídou. Takže když chce jít nějaký klub na burzu, tak si to koupí fanoušci místo lístků, ale nevydělají na tom peníze.

* LN Může se vyplatit mít fotbalový klub ve svém portfoliu z důvodu zlepšení image?

Těžko. Je něco jiného, když jste Manchester a když jste Slavia Praha. Můžete si koupit sponzoring kvůli imagi na českém a slovenském trhu, a tím to hasne. Kolik fanoušků Sparty je mimo Česko? Nula.

* LN Je vůbec nějaká investice, která se v českém fotbale vyplatí?

Kdybych mohl, tak si koupím nějakého agenta, který zprostředkovává fotbalisty. To je zajímavý byznys. Anebo bych si koupil firmu, co zprostředkovává sponzoring spojený s fotbalem. Tam neplatíte hráče ani stadiony. Tyhle boční služby kolem fotbalových klubů jsou asi zajímavé a musí být funkční.

* LN Mnoho majitelů klubů nevystupuje na veřejnosti. Je za tím i špatná image fotbalu?

Bezesporu. Ta negativní image fotbalu je dána úplatky, fauly a celou politikou okolo. Ten byznys bafuňářů, kteří se pohybují kolem fotbalu celý život a vydělávají na něm místo klubů, je velice známý.

* LN Co by měl fotbal dělat jinak?

Kdyby byla polovina klubů a hráči věděli, že vydělají dvojnásobek peněz, snad by to mohlo fungovat. Všechno to ale začíná, že si někdo z vedení fotbalu řekne: pojďme dělat normální byznys, vyhoďme cirkusáky. Měl by se tu objevit nějaký čistý klub, kde to ty lidi dělají, protože je to baví a chtějí být dobří a nepotřebují k tomu dary politiků a podivných firem.

* LN Takže by majiteli měli být fanoušci, kteří nevědí, co s penězi?

Přesně tak. Na desetimilionovém trhu vydělávat nejde. Navíc fotbaloví fanoušci nepatří mezi nejvíc prosperující společenskou třídu této země. Fotbal je zábava střední třídy a nižší střední třídy.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...