Středa 24. července 2024, svátek má Kristýna
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Muzikanti chtějí bojovat za staré lodě

Česko

Zachraňte starý parník, vyzvou aktivisté brněnský dopravní podnik. Činí tak paradoxně ve chvíli, kdy je jasné, že se nové lodě pro přehradu výrazně prodražily, město za ně dá sedm a půl milionu navíc.

BRNO Zachovejte na přehradě staré lodi, stejně jako zachováváte historické tramvaje. Desítky lidí připravují mohutnou akci na pomoc alespoň jedné ze zbylých původních brněnských dvoupalubových lodí Dallas (spuštěná v roce 1955) a Veveří z roku 1961. Dopravní podnik je hodlá po letošní sezoně vyřadit stejně, jako to už udělal s jejich třemi „kolegyněmi“.

Sérii koncertů pro brněnské parníky chtějí aktivisté podnítit zájem o lodě, které jsou důkazem umu brněnských dopraváků – vznikly na břehu přehrady, původně dokonce z tramvajových dílů, a sloužily půl století bez větších problémů.

„Na poslední dubnový pátek chystáme Brněnské džemování, koncerty v ulicích, kde by muzikanti hráli pro radost a pro své město. A výtěžek ,z čepic‘ chceme dát právě na opravy historických parníků,“ vysvětlil Tomáš Mozga.

Mimořádnost brněnských lodí potvrzují i odborníci. „Jsou výjimečné i tím, co zažily. Byly s přehradou v dobrém i ve zlém, patří k ní,“ míní historička Milena Flodrová. Podle ní si zaslouží být zachovány stejně jako legendární parní tramvaj Caroline a staré „šaliny“.

V Brně vznikly i lodě pro jiné přehrady a řeky, většina z nich stále funguje. Dopravní podnik však dal před generální rekonstrukcí přednost nákupu nových lodí. A nejsou už z Brna jako ty staré. Vloni spustil na hladinu první Lipsko, ve čtvrtek doveze Vídeň a Utrecht. Každá z pěti nových lodí stála bez daně téměř 15 milionů korun a ač je v provozu zatím jen Lipsko, už je jasné: každá z nich (i těch dosud nedodaných) si vyžádá další úpravy, kus za 1,5 milionu korun. Lodě musí dostat dokormidlovací zařízení, které jim usnadní přistávání, ale také například kamery, aby kapitán viděl na můstek. Bez těchto úprav by nesměly vyplout.

Dopravní podnik však odmítá jakoukoli chybu, podle něj problémy ukázal až zkušební provoz. A tvrdí, že nezbývá než peníze zaplatit. „Tyto okolnosti ale nelze uplatňovat jako sankce nebo záruční opravy, protože nevznikly jako zaviněné chyby na straně projektanta a ani dodavatele,“ tvrdí technický ředitel Rudolf John.

Dopravní podnik zájemcům o historické lodě alespoň částečně vyšel vstříc, nechal si malou jednopalubovou loď Brno, již kompletně přestavěl. Ze dvou zbylých velkých dvoupalubových by historickému provozu lépe vyhovoval Dallas. „Co bude s Dallasem dál, se ještě uvidí,“ uvedla mluvčí podniku Linda Škrancová. Připomněla, že mu končí technická způsobilost a pak ho není možné nechat na vodě. A oprava v rozpočtu podniku (zatím) není, byť je podle expertů možná. Příkladem mohou být i stále funkční skutečné parníky.

Právě v to, že by zájem lidí mohl přesvědčit vedení radnice i dopravního podniku, aby Dallas nechal pro příležitostné plavby, doufají organizátoři Džemování. Zájemci, kteří by rádi zahráli v ulicích a pomohli lodím, se mohou hlásit na e-mailu dzemovani@husaklub.cz.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: