Středa 9. října 2024, svátek má Štefan, Sára
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Mýcení billboardů začíná. Poslední překážka je pryč

Česko

PRAHA Při průjezdu Brnem ho budete vídat už jen několik týdnů. Billboard na dvoustém kilometru D1 lákající řidiče do blízkého obchodu pro kutily totiž nesplňuje žádná předepsaná kritéria. Je jen pár metrů od krajnice, nejsou před ním svodidla a transparent je tak nízko, že by při nehodě auto skalpoval. Poutač se stane jednou z prvních obětí mýcení billboardů u českých dálnic. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo na D1, kde hodlá v první vlně srovnat se zemí tři stovky transparentů, ve druhé 119.

ŘSD navíc minulý týden pomohli poslanci. Zalátali totiž díru v zákoně, která mohla rušení poutačů zhatit. Zákonodárci přesněji definovali takzvané souvisle zastavěné území - nově by ho mělo tvořit pět staveb s číslem popisným. Dosud stačí najít shluk pěti různých objektů (most, kanál či dálniční hlásku) a umístění nové reklamy nemusí schvalovat ministerstvo, ale daleko shovívavější obec.

Pokračování na straně 4

Mýcení billboardů začíná. Poslední překážka je pryč

Dokončení ze strany 1

Souvisle zastavěné území najdou reklamní firmy nově jen u větších čerpacích stanic nebo v úsecích, kde dálnice vede městem.

V ostatních případech budou mít smůlu a o reklamní poutač budou muset žádat přímo ministerstvo, které žádné nové reklamy u dálnic nechce. „Touto změnou by nás v budoucnu neměl nikdo obcházet a jen my rozhodneme, jestli daný billboard u dálnice povolíme,“ přivítal chystanou změnu šéf ŘSD Jiří Švorc.

Postupné mýcení reklamních poutačů u českých dálnic se zatím rozbíhá. Na stránkách ministerstva dopravy nyní visí seznam prvních tří set billboardů ke zrušení. Většinou jde o černé stavby nebo poutače, které jsou pro řidiče nebezpečné. Když se k uvedeným poutačům nikdo nepřihlásí a nedostatky neodstraní, zaměstnanci ŘSD je už za několik týdnů zlikvidují. Pokud silničáři zjistí, komu billboard patří, náklady zaplatí firma. Když ne, platit bude ŘSD.

První vlnu rušení bude zakrátko následovat další. Ředitelství silnic a dálnic už odeslalo seznam 119 nechtěných transparentů na ministerstvo dopravy. To je opět vyvěsí na web, aby se majitelé mohli ozvat, až poté vydá příkaz k likvidaci.

ŘSD má nyní v ruce úplný audit reklamních ploch u českých dálnic. napočítalo jich celkem 2226. Teď zpracovává podrobný přehled o každém konkrétním poutači -zkoumá jeho rozměry, umístění a nájemní podmínky.

Nevyhovující transparenty bude odstraňovat nejprve u dálnice D1, poté se zaměří na D5, D11 a autostrádu D2. Celý proces rušení nepovolených poutačů potrvá ještě řadu měsíců.

***

Konec reklam

* U českých dálnic je nyní 2226 reklamních poutačů. * V první fázi jich má zmizet 440. Všechny od dálnice D1. * Na chystané mýcení reagují už inzerenti. Společnost Vodafone včera oznámila, že v zájmu větší bezpečnosti na silnicích stahuje od hlavních tahů své reklamy.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!