Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Mýtné musí platit i sypače

Česko

  8:34
PRAHA/BRNO - Systém mýtného prodraží péči o silnice a dálnice. Zpoplatnění úseků silnic první třídy a dálnic se totiž týká i sypačů a dalších vozů údržby.

Mýtné brány foto: Lidové noviny

Státní podnik Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) najímá na údržbu silnic první třídy, které má na starosti, krajské správy a soukromníky. A ti na silnicích musí platit mýto.
 To pak ale zpětně státním silničářům vyúčtují. Proto nedostatek v zákoně zatím přináší jen víc administrativy a problémy pro vlastníky soukromých správ s omezenými rezervami peněz.

Mnohem větší problémy ale čekají soukromé silničáře už za několik měsíců. Podle plánu má totiž od půlky roku stát začít mýto vybírat za všechny silnice první třídy. „Na některé ze silnic druhé a třetí třídy, které spravujeme, se dostaneme jen přejezdem přes některou ze zpoplatněných komunikací,“ vysvětluje důvody k obavám o finance ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Obdobná situace je i v dalších krajích. Zatímco nyní musí velká auta platit mýtné na asi 950 kilometrech silnic, od poloviny roku má přibýt kolem 1100 kilometrů silnic 1. třídy. Některé správy řízené kraji by tak mohly přijít o všechny finanční rezervy. Vozy totiž musí v zimě vyjet až osmkrát denně.

Ředitelství silnic a dálnic si přitom například dálnice spravuje úplně samo a pro vlastní vozy nechalo zařídit speciální „bezplatné“ jednotky. Ty zajišťují, že konkrétní auto nebo kamion platit mýto nemusí. „U vlastních vozů jsme totiž jako správci komunikace zproštěni,“ uvedl ředitel brněnské správy ŘSD Jiří Rupp.

Správám silnic první třídy však ředitelství používání takových jednotek nehodlá zprostředkovat. „Koneckonců se jedná o soukromé společnosti. Kdybychom jim dali na vozidla výjimku, mohou je používat na úplně jiné účely a jezdila by zadarmo,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Hoření. Podle něj by bylo zařizování takových úlev složité a muselo by pro ně existovat příliš mnoho pravidel. „V podstatě to platíme sami sobě,“ přiznává Hoření. „Ale jinak to řešit by mohlo znamenat problém,“ dodává vzápětí.

Soukromým silničářům se i přes argumenty ředitelství zpětné vyplácení nezamlouvá a chtěli by stejné jednotky, jako má „státní“ údržba. „Mám pocit, že to jsou výmluvy,“ uvádí například ředitel Správy silnic Olomouckého kraje Drahomír Babnič. „Představujeme minimální možné riziko, protože s těmi auty nic jiného dělat nemůžeme,“ míní. Silničářům v úniku před placením mýtného může ale zatím pomoci ještě jedna věc - zavádění placení na silnicích první třídy se podle odborníků pravděpodobně zpozdí - minimálně o půl roku.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...