7. září 2019 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

‚Ambiciózní plán‘ na mýto v Praze. Nejčastějšími plátci by byli nejspíš Pražané, expert kroutí hlavou

Doprava v Praze (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Doprava v Praze (ilustrační foto). | foto: Lidovky.cz

PRAHA Zavedení mýta má zachránit pražské ovzduší. Návrh radního Petra Hlubučka ale zřejmě nezíská politickou podporu. Dopravní expert upozorňuje i na další úskalí.

Vypadá to na jepičí život návrhu na zavedení mýtného systému v Praze. Nápad, který oprášil náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN), narazil prakticky u všech, kteří k němu měli co říct.

Nelíbil se ministrovi dopravy Vladimíru Kremlíkovi (ANO), pražskému primátorovi Zdeňku Hřibovi (Piráti) ani náměstkovi pro dopravu Adamu Scheinherrovi (Praha Sobě). Hlubuček chce přesto za svou předlohu bojovat a získat podporu kolegů v radě hlavního města.

„Máme velmi ambiciózní plán,“ přiznal pro LN primátorův náměstek, který má na starosti infrastrukturu a životní prostředí. „Pokud ale nebudeme nic dělat, vystavujeme se riziku soudního sporu s Evropskou komisí,“ poukázal zároveň na fakt, že Česko má dlouhodobě problémy s dodržováním limitů pro čistotu ovzduší.

Máte Trabanta? Nejezděte

Právě to je podle Hlubučka hlavní motivace pro zavedení mýta. „Pražané by to neměli vnímat jen jako další poplatek do městské pokladny,“ dušuje se náměstek.

Podle vize, která vzešla z jeho kanceláře, by automobily, jež nesplňují pravidla pro emise oxidu uhličitého, musely hradit za průjezd metropolí poplatek. Další znečišťování ovzduší ve městech je podle Hlubučka samo o sobě nezodpovědné. „Vyloženě neekologická auta by tam ideálně neměla vůbec jezdit. Pokud má někdo dvoutakt – Trabant nebo Wartburg –, ať tam prostě nejezdí,“ navrhuje pražský politik.

Jak s nepříznivým stavem ovzduší bojují velká česká města?

Dopravní expert Igor Sirota z ÚAMK to ale vidí jinak. „Jsou na té ekonomické úrovni, na níž mohou být. Nazývat je nezodpovědnými či laxními k životnímu prostředí je nemístné,“ říká na adresu majitelů neekologických vozů Sirota. Podle něj je navíc zřejmým záměrem návrhu získání dalších peněz do městské kasy. „Je to jako s kouřením. Kolik lidí od něj odradí zdražení krabičky cigaret?“ ptá se řečnicky Sirota.

Možnou součástí mýtného systému by podle Hlubučka mohly být vyšší poplatky za diesely, osvobození pro nízkoemisní a elektrické vozy, výběr mýta od kamionů či rozlišování denní doby – tedy zda auto vyjelo v noci, ve dne či během ranní špičky. „Nerad bych ale předbíhal, teď je to na odbornících,“ tvrdí.

Podle Siroty je řešení problému mýtem neobvyklé. „V Evropě jsou naopak zavedenou záležitostí nízkoemisní zóny, které se například v Německu používají zhruba v 70 městech a oblastech,“ přirovnává.

Nízkoemisní zóny, do kterých určitá vozidla nesmějí vůbec vjet, už české zákony znají. Tato myšlenka ale naráží na dlouhodobou bolavou patu Prahy – nedokončený vnější okruh. Vysokoemisní auta by neměla variantu objezdu.

Zatím jen otazníky

Sám Hlubuček přiznává, že technické řešení mýtných návrhů bude předmětem dalších úvah. Jasno je snad jen v tom, že by Praha měla využívat zhruba 5,5 tisíce kamer k identifikaci vozidel. Zda by si řidiči vjezd do Prahy předpláceli, nebo by se jim peníze strhávaly v reálném čase, či je dopláceli až následně, je zatím nejasné. To ale přináší několik nutných změn v legislativě.

Praha by musela získat přístup do registru vozidel, který má nyní k dispozici jen pro kontrolu parkování v modrých zónách.

Navíc nejvyšší emisní normou, kterou český zákon zná, je Euro 4. Tu ale v Praze splňuje 80 procent aut, a proto by nedávalo smysl je od poplatku oprostit. Uzákonit by se tak musely v zahraničí už známé normy Euro 5 a 6. Další potíž spočívá v tom, že speciálně na území měst zákony s mýtem nepočítají.

Nejčastějšími plátci by byli patrně Pražané. Takový stav by byl ale podle Siroty neudržitelný. „Nezbude než z toho vyjmout rezidenty. Nedovedu si představit, že dotyčný bude bydlet v centru, vlastní starou škodovku a každý den, když se bude vracet domů, ho bude někdo kasírovat. To nepřipadá v úvahu,“ podotýká.

Hlubuček ovšem trvá na svém – o peníze prý nejde. Dodává ale, že třeba vybírání mýta od kamionů skrze satelitní systém by pro Prahu mohlo být výhodné. „Šlo by o zajímavá čísla, třeba i 100 milionů ročně,“ věří radní.

Michal Bernáth

Autor

Michal Bernáthmichal.bernath@lidovky.czČlánky

Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení
Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení

Policisté na Královéhradecku zahájili trestní stíhání tří lidí a jedné firmy, kteří údajně nesou odpovědnost za tragédii. Ta se odehrála před dvěma lety, jejímž následkem osmiletý chlapec po operaci mandlí upadl do kómatu.