4. září 2019 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Magická hranice 4 miliard korun. Kraje si díky mýtu mohou zajistit stamiliony na roky dopředu

Navržené komunikace, kde má být zakázána tranzitní nákladní doprava. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Navržené komunikace, kde má být zakázána tranzitní nákladní doprava. | foto: Lidové noviny

PRAHA Minové pole okolo zavádění mýta na silnice I. tříd může poskytnout příležitost krajům zajistit si příspěvky na opravy silnic na roky dopředu. Resort dopravy se debatě o konkrétních řešeních zatím vyhýbá.

Zavádění mýta na silnice prvních tříd se proměnilo v pomyslné minové pole, kterým se snaží kličkovat každý, koho se týká – od ministerstva dopravy přes kraje až po jednotlivé obce. Například pro krajské pokladny však může znamenat také příležitost, jak si zajistit pravidelný přísun peněz na opravy silnic nižších tříd. Očekává se totiž, že kamiony si to místo po dálnicích a „jedničkách“, jež spravuje stát, namíří hájemstvím komunikací, které mají na starosti kraje.

Od ledna 2020 má na mýtné mapě Česka přibýt 900 kilometrů nově zpoplatněných úseků silnic prvních tříd. Kraje se dle expertů oprávněně obávají, že takové opatření vytlačí šetřivé kamionové přepravce na „dvojky“ a „trojky“. Ty však v drtivé většině případů nejsou na tranzitní dopravu vůbec dimenzované a je vysoce pravděpodobné, že se pod náporem těžkých nákladních vozů začnou rapidně zhoršovat. A právě s tímto strašákem jdou do vyjednávání s ministerstvem dopravy zástupci Asociace krajů (AKČR) i Svaz měst a obcí.

Od roku 2015 dostávají kraje na opravy a běžnou údržbu silnic druhých a třetích tříd ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) příspěvky v řádu stovek milionů korun pro jednotlivé regiony. Výše příspěvků se však rok od roku výrazně liší a především není nikde ukotvená jejich garance. Právě tuto praxi chtějí kraje pro následující roky změnit.

Čtyři miliardy každý rok

„Stávající forma libovůle státu v poskytování příspěvku je nesystémová. Obecně by měl být nastaven model pro každoroční příspěvek (nejlépe ze SFDI) na opravu silnic druhé a třetí třídy,“ formulovala jednu z variant pro LN mluvčí Plzeňského kraje Alena Marešová. Podobný požadavek přitom podporují i kraje, jichž se zpoplatnění „jedniček“ téměř nedotkne.

To je případ třeba Olomouckého kraje, jenž by dle své mluvčí Evy Knajblové kompenzace za mírné navýšení kamionové dopravy nenárokoval, přesto ale „drží basu“ s ostatními kraji. „Platí to za podmínky, že by stát jednoznačně akceptoval každoroční poskytnutí dotace krajům na opravy silnic druhých a třetích tříd ve výši minimálně čtyř miliard,“ řekla LN Knajblová.

Navržené komunikace, kde má být zakázána tranzitní nákladní doprava.

Navržené komunikace, kde má být zakázána tranzitní nákladní doprava.

Hranice čtyř miliard je magická. V praxi by se tím totiž zakonzervoval letošní stav, kdy na silnice druhých a třetích tříd šly dohromady právě čtyři miliardy – dvě od SFDI a dvě z evropských regionálních operačních programů. Za poslední čtyři roky stát takto poslal zhruba 15 miliard. Pro kraje však peníze v této výši nejsou do budoucna jisté. Pro ilustraci: Kraj Vysočina v roce 2018 obdržel ze SFDI 383 milionů, letos už „jenom“ 179 milionů. Takovým výkyvům by se kraje rády vyhnuly.

Šéfka Rady AKČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová (ANO) věří v platnost memoranda, jež se zástupci krajů podepsal někdejší ministr dopravy Daniel Ťok (za ANO). „Rozšíření mýta nepovažujeme za dobrý krok,“ zopakovala pro LN hejtmanka. Dle memoranda nemělo k výběru mýta vůbec dojít, záložní variantou se stala tzv. nulová sazba, při které by satelitní mýtný systém průjezd kamionů pouze monitoroval.

Jenže situace, kdy stát platí provoz mýtného systému a ten zároveň za jízdu na nově zpoplatněných 900 kilometrech nic nevybírá, ekonomicky nedává smysl.

Nemají to platit běžní lidé

Možnost pravidelných příspěvků na opravy silnic druhých a třetích tříd sice zní lákavě, jak však upozornil starosta středočeské Jesenice Pavel Smutný, znamená to jen další ukrajování z erární kasy. „Kamiony prostě mají jezdit na silnicích prvních tříd a dálnicích. Na těch se má vybírat mýto a z toho platit opravy silnic, ne aby se kvůli tomu tahaly peníze z kapes daňových poplatníků, kteří ty silnice nerozbili,“ řekl LN starosta.

Resort dopravy se debatě o situaci na silnicích nižších tříd nebrání, upozorňuje však na nutnost komplexního řešení, které vyhoví všem. „Debatu o jednotlivých opatřeních nepovažujeme za účinnou,“ řekla pro LN mluvčí resortu Lenka Rezková, dle níž se ministerstvo nabízí coby koordinátor jednání.

Michal Bernáth

Autor

Michal Bernáthmichal.bernath@lidovky.czČlánky

SOUTĚŽ: Vyhrajte sirup pro děti, který zatočí s bacily
SOUTĚŽ: Vyhrajte sirup pro děti, který zatočí s bacily

Pojďte s námi otestovat dětské sirupy od NutriFood a ochraňte tak své děti před náporem nemocí a proměnlivého podzimního počasí. Stačí se přihlásit v komentářích.