Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Na cyklisty se sype kritika. Praha z cyklojízd vyrůstá, přiznává i pořadatel

Česko

  19:00
PRAHA - Dosud největší cyklojízda, která ve čtvrtek projela Prahou, přilákala rekordních pět tisíc účastníků. Hlavní atrakcí byla projížďka tunelem Blanka, před tím ale peloton cyklistů zablokoval dopravu v centru a ulicemi zněly nadávky. „Dostali jsme se do kleští. Mrzí mě, že k nešťastné situaci došlo,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz pořadatel z hnutí Auto*Mat Vratislav Filler.

Již tradiční Velká jarní cyklojízda Prahou foto: MAFRA

Vratislav Filler.

Lidovky.cz: Letošní Velkou jarní cyklojízdu jste postavili na průjezdu tunelem Blanka. Před ním ale cyklisté absolvovali průjezd centrem Prahy, kde na několika místech způsobili značná dopravní omezení řidičům aut a cestujícím v MHD.
Kvůli počtu účastníků byla letošní organizace trošku náročnější. Nakonec se nám ale nějakým způsobem podařilo lidi Prahou protáhnout a zážitek z tunelu Blanka byl pro všechny dost unikátní. Je fakt, že se na trase objevilo několik úzkých míst, kde se tolika lidem nepovedlo protáhnout dostatečně rychle.

Lidovky.cz: Například na Žižkově či přes magistrálu stála auta až padesát minut.
Na magistrále byl blok vůbec největší. Do jediného vyhrazeného pruhu se bohužel vlámal autobus a celou druhou polovinu jízdy značně zdržel. Tím pádem se jízda zpomalila i v ostatních ulicích před magistrálou a nevyklízely se tak rychle, jak měly.

Lidovky.cz: Uznáváte, že jste minimálně v těchto místech organizaci podcenili, že jste situaci v dopravní špičce dostatečně nepodchytili?
Tam se sešly dvě věci. Když jsme cyklojízdu připravovali, nevěděli jsme o rekonstrukci Seifertovy ulice. Sice jsme trasu konzultovali s pražským dopravním podnikem, ale na tuto uzavírku se bohužel nějak zapomnělo.

Co jsou cyklojízdy

  • Spanilé jízdy na kolech, koloběžkách a dalších bezmotorových dopravních prostředcích městem. 
  • Svou podstatou – nápaditostí – vyvolávají v ulicích vlnu pozornosti.
  • Pražské cyklojízdy jsou především: 
  • Oslavou svobodného pohybu po městě, festivalem, setkáním, příležitostí zažít pražské ulice na chvíli jinak
  • Podnětem k širší diskusi o cyklodopravě jako o moderním, efektivním a ohleduplném způsobu pohybu po městě
  • Podporou a silným argumentem pro ty, kdo za městskou cyklistiku lobbují na magistrátu a dalších úřadech

Zdroj: www.cyklojizdy.cz

Lidovky.cz: Zapomnělo?
Nikdo nám o ní neřekl. Kdybychom věděli, že Seifertovou ulicí nebudou jezdit tramvaje, nepovedeme trasu Husitskou. Předpokládali jsme, že v tu dobu bude Husitskou ulicí jezdit jedna autobusová linka a v případě většího zpoždění budou lidé moci dojít na tramvaj. Ve chvíli, kdy jsme zjistili, že se Seifertova ulice rekonstruuje, už jsme měli schválenou trasu a nešlo s tím hýbat. Dostali jsme se trochu do kleští a mrzí mě, že k nešťastné situaci na Žižkově došlo. Rozhodně nebylo naším úmyslem, aby tam řidiči stáli tři čtvrtě hodiny.

Lidovky.cz: Na facebooku jste sděloval, že jste až do začátku akce nevěděli ani o tom, že magistrála nebude zcela uzavřená motoristům. Jak hodnotíte letošní spolupráci s Policií ČR?
Tohle bylo nedorozumění. Jinak nám ale policisté velmi pomáhali, bez nich by to nešlo. Nedokážu úplně posoudit, jestli bylo policistů vzhledem k většímu počtu cyklistů dostatek, hlavní křižovatky ale maximálně zvládli. I pro policii byla organizace náročnější proto, že se sešlo najednou několik nešťastných okolností a cyklojízda nebyla úplně plynulá.

Tradiční Velké jarní cyklojízdy Prahou se zúčastnily tisíce lidí, projeli i...
Cyklisté se v rámci Velké jarní cyklojízdy podívali i do dosud nepřístupného...

Lidovky.cz: Happeningem usilujete o rozšíření cyklodopravy v ulicích města a lepšího vnímání cyklistů u řidičů motorových vozidel. Nemáte pocit, že v tomto případě nastane opak a že budou cyklisti řidičům ještě víc trnem v oku?
Po každé velké cyklojízdě se strhne větší míra kritiky od lidí, kteří mají a priori výhrady proti cyklistům. Letos, kdy řidiči na jejich průjezd čekali déle než je obvyklé, jsou negativní reakce pochopitelně o něco silnější. Chápu, že téměř hodinové zdržení není příjemný zážitek.

Lidovky.cz: Tentokrát si ale nestěžovali pouze řidiči, nýbrž i samotní účastníci – cyklisté. Co říkáte na vlnu kritiky, která se objevila na facebookové stránce události?
Ne všude se jelo plynule, což se některým účastníkům nelíbilo, takže máme pochopitelně nějaké komentáře. Obecně bych ale řekl, že nevole je z jisté části uměla vyvolána poněkud přehnanými zprávami v různých médiích o potyčkách v tunelu Blanka, které ve skutečnosti nijak drastické nebyly. I mně na jejich základě volala večer po cyklojízdě máma a děsila se, co strašlivého se v tunelu Blanka stalo. Přitom až na tři drobná zranění nešlo o nic vážného . 

CYKLOJÍZDA TUNELEM BLANKA

Při letošní cyklojízdě dostali organizátoři z hnutí Auto*Mat povolení od Magistrátu hl. m. Prahy k využití tunelu Blanka. Cyklisté se tak do něj podívali dříve než motoristé, pro které je otevření stále odsouváno kvůli technickým komplikacím.

Někteří cyklisté se do tunelu vehnali takřka „po hlavě“, došlo tak i k několika karambolům a pádům.

„Z osobního zážitku vím, že když člověk do tunelu vjede na kole, ztratí úplně povědomí o rychlosti. Vůbec nevíte, jak rychle jedete, přijde vám, že jedete po rovině, a přitom je to z kopce. Spousta lidí proto pří jízdě Blankou tak trochu ztratila rozum. Prostor navíc ani není určen pro kola a pro lidi, a když se do něho dostanou, jednají občas neadekvátně. Je to silný zážitek, který zapůsobil i na mě. Sám jsem byl překvapen, jak moc,“ říká pořadatel Vratislav Filler.

Oproti minulým cyklojízdám se letošní neobešla bez zásahu záchranné služby. V tunelu Blanka utrpěli zranění 3 lidé.

Lidovky.cz: Litujete zpětně výběru letošní trasy?
To se nedá říct. Volili jsme mezi několika variantami, tato trasa byla připravena po dohodě s policií i tak, aby nevedla pokud možno přes celou magistrálu. Složité bylo už jenom vybrat počáteční bod celé trasy, abychom se z něj dostali, kam jsme potřebovali.

Lidovky.cz: Nebyla tedy možnost přesunout cyklojízdu alespoň na víkendový den nebo jinou hodinu, kdy v hlavním městě nevrcholí dopravní špička?
Inspirovali jsme se Berlínem, kde cyklojízda probíhá v pátek. Pravda je, že až od 20 hodin... V Praze jsou cyklojízdy zpravidla ve čtvrtek od 18 hodin, tentokrát jsme se ji snažili posunout alespoň o půl hodiny a nakonec se odjezd konal ještě o trochu později. Více jsme to posunout nemohli, chtěli jsme, aby cyklojízda dojela v rozumnou hodinu.

Lidovky.cz: Nejste zklamán z přístupu některých účastníků, kteří nedodržovali dopravní předpisy (např. jezdili na kole po chodníku nebo na nepovolených prostředcích jako skateboard) či neměli povinné světelné vybavení do tunelu?
Na pravidla jízdy i správné chování v tunelu jsme všechny upozorňovali na internetu i na místě před začátkem jízdy. Ve chvíli, kdy cyklojízda jede, není v našich silách dohlížet na všechny a zaznamenat každý jednotlivý exces. Organizátoři cyklojízdy jsou dobrovolníci a my nemůžeme chtít po lidech něco, co sami nechtějí.

Lidovky.cz: Dobrovolníci vykonávají při cyklojízdě i funkci tzv. „špuntařů“, kteří zastavují dopravu a starají se o to, aby řidiči nenarušovali průjezd cyklistů. Letos jste je sháněli ještě na poslední chvíli, sešel se nakonec dostatek?
Špuntaře jsme sháněli měsíc dopředu, vždycky to jde ale ztuha. Na množství cyklistů byl jejich počet bohužel nevyhovující, proto jsme sháněli dobrovolníky ještě ad hoc na místě. Nakonec byl počet ucházející, podařilo se to zvládnout minimálně natolik, že nedocházelo k najíždějí řidičů do cyklojízdy.

Lidovky.cz: Budete z letošních zkušeností nějak vyvozovat organizaci dalších cyklojízd? 
Velkou jarní cyklojízdu budeme vyhodnocovat příští týden. Uvidíme, jak s tím naložíme a jak budeme dál postupovat. Osobně si myslím, že Praha už z cyklojízd trochu vyrůstá. Chtělo by to nějaký jiný druh akce, inspirovat se můžeme například Paříží, Bogotou nebo řadou jihoamerických měst. Kde se o víkendech uvolní od motorové dopravy nějaká významná komunikace, lidé si tam jezdí volně sem a tam na bruslích, mohou si udělat piknik, prochází se a tak dále. Takováto akce by asi byla v daleko větší pohodě, možná je čas začít ji pořádat.

VYJÁDŘENÍ RADNÍHO PRO DOPRAVU

  • Souhlas k využití nezprovozněného tunelu Blanka dal sdružení Auto*Mat pražský radní pro dopravu Petr Dolínek
  • Radního, který se sám cyklojízdy zúčastnil, mrzí, že při ní došlo mezi cyklisty ke karambolům a musely být povolána i záchranná služba. 
  • „Je to bohužel určitý symbol rozvoje cyklistiky v Praze. Někteří cyklisté, přičemž jde podle mého názoru jednoznačně pouze o menšinu, nerespektují své okolí a koukají jen na sebe. I proto potom často slyšíme hanlivá označení typu cyklofašisté či cykloteroristé. Z druhé strany zase slyším nářky na neohleduplné řidiče a občas až nesmyslně radikální požadavky. Takový přístup z obou stran ale vede do slepé uličky,“ řekl Dolínek s tím, že správnou cestu vidí v postupné harmonizaci jednotlivých typů dopravy, hledání kompromisů a vzájemné ohleduplnosti. 

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...