Sobota 28. ledna 2023, svátek má Otýlie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Na pád cen si prodejci nezvykli

Česko

Realitní trh zažívá bezmála vyjednávací válku: zatímco prodávající zkoušejí nabízet své nemovitosti až o miliony dráž, kupující slyší pouze na slevy.

PRAHA „Prodám 3+1 v Praze, panelový dům. Cena: pět milionů korun.“ I takový inzerát lze najít na jednom z tuzemských realitních portálů.

„Rozdíl mezi reálnou cenou a cenou, za jakou chtějí lidé nemovitost nabízet, může být 300 tisíc až pět milionů korun,“ potvrdil jednatel pražské realitní kanceláře Maxima Reality David Černík s tím, že hodně záleží na tom, jak rychle potřebuje majitel nemovitost prodat. „Například jeden byt máme v nabídce zhruba tři roky. Začínali jsme na dvanácti milionech, nyní jsme na pěti,“ dodal Černík.

Takových nabídek není málo. Zatímco Maxima Reality má nemovitostí, jejichž katalogová cena je vyšší než reálná, v nabídce asi dvacet procent, realitní kancelář Věry Němcové v Otrokovicích na Zlínsku jich eviduje dokonce 95 procent. Je to jako mexická vlna Navíc platí, že když se náhodou povede prodat byt za mimořádně vysokou cenu, prodávající z okolí se tím okamžitě začnou řídit také. Ceny se pak lavinovitě zvedají podobně jako fanoušci na fotbalových tribunách při takzvané „mexické vlně“.

Cenový vývoj bývá také zkreslen nabídkovými cenami, které uvádějí realitní kanceláře na různých realitních serverech. Ty totiž nekorespondovaly s cenami v kupních smlouvách ani v době, kdy již docházelo k poměrně výrazným korekcím cen bytů i rodinných domů. „Dnes lze říci, že došlo k výraznému poklesu nabízených cen nemovitostí. Ale k poklesu reálných cen, za něž se nemovitosti prodávají, nedošlo až tak dramaticky,“ potvrdil Černík. Ceny v kupních smlouvách podle něj klesly od začátku roku zhruba o pět procent a v posledních měsících se tento pokles téměř zastavil. Bez slevy to nepůjde...

Podle Němcové si však lidé stejně nemohou zvyknout na to, že ceny nemovitostí šly v krizi dolů. Snaží se je tedy navyšovat minimálně o patnáct procent nad hodnotu, s jakou je nemovitost reálně prodejná. „Je to dáno i tím, že to jsou spekulanti. Do nabídky naší realitní kanceláře dají nemovitost s nadsazenou cenou, přičemž si mezitím hledají potenciální zájemce sami,“ řekla Němcová. „Často pak prodají byt i o 200 tisíc levněji, než činí cena, s níž evidujeme byt v nabídce my. Přijdou totiž na to, že za původní cenu ten byt opravdu neprodají,“ dodala.

Podle realitních odborníků jsou dnešní zájemci o bydlení velmi fundovanými obchodníky, schopnými dlouhodobě sledovat cenovou nabídku, a nebojí se ptát na slevy. „Zkoušejí to všichni, hlavně pokud vyjde v novinách článek na podobné téma,“ uvedl Černík.

Na slevy si lidé zvykli i díky developerům. Většina z nich totiž zahájila kvůli podpoře prodeje různé akce jako auto k bytu zdarma a podobně. Tyto marketingové nástroje však již podle realitních odborníků nefungují. „Stranou šlo i samotné vybavení bytu. Standardy už lidi také moc nezajímají. Jediným cílem je co nejnižší kupní cena,“ řekla nedávno LN Iva Nováková, vedoucí oddělení rezidenčních nemovitostí King Sturge. Podle ní lidé klidně odkládají vybavení bytu až na budoucnost.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!