Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Na prvním stupni jen dva kroužky týdně

Česko

Hlavní zásada při výběru zájmového kroužku? Podle psychologa Václava Mertina by rodiče nikdy neměli jít proti vůli

dítěte a u prvňáčků by se s kroužky mělo začít až od ledna.

* LN Chodil jste do nějakého kroužku, když jste byl dítě?

Já jsem do školy chodil začátkem šedesátých let a tehdy toho zase tolik nebylo. Chodil jsem do jiskřiček a později do pionýra. Když jsem přišel domů, tak jsem praštil s taškou a šel jsem lítat ven.

* LN Kdy je podle vás ideální, aby dítě začalo navštěvovat nějaký kroužek nebo začalo pěstovat nějaký koníček?

Nevidím důvod, proč by s tím dítě nemohlo začít už v předškolním věku. Samozřejmě ale záleží na tom, na co je kroužek zaměřený. Předškoláka bych - snad až na nepatrné výjimky - nedával na něco, co je zaměřené na výkon. To je pro něj ještě brzy.

* LN Když dítě nastoupí do první třídy, je vhodné, aby alespoň jednou týdně mělo nějaký kroužek?

Lehký problém vidím v tom, že kroužky se zapisují začátkem září. U prvňáků ale nikdo neví, jak budou zvládat nástup do školy. Pokud by se prvňáci mohli do kroužků zapisovat až v lednu, tak by bylo mnohem jasnější, kolik dítěti zabere škola, jak to stíhá, jestli je z ní unavené a podobně. Rodiče by se pak mohli lépe rozhodnout podle toho, kolik dítěti zbude volného času. Obecně si ale myslím, že alespoň jedna aktivita do týdne je pro dítě vhodná už od první třídy.

* LN Co se týká těch mladších dětí ve věku prvního stupně základní školy, jaké je ideální rozdělení volného času? Kolik by měly věnovat organizované aktivitě a kolik času by mu mělo zbýt na samostatnou zábavu a učení?

Pro naprostou většinu dětí je výhodné, když mají část volného času pro sebe. Kroužky jsou totiž také určitá povinnost. Nějaké ideální rozdělení se ale říct nedá. Nevíme totiž, co je to to přetížení. Jsou děti, které chodí do pěti kroužků a zvládají to. Jsou ale jiné děti, které chodí do dvou kroužků a jsou tím přetížené. Myslím, že nejlepší je ty věci vyzkoušet. Na prvním stupni bych doporučil tak dvě aktivity do týdne a potom případně přibrat další.

* LN Nakolik se mají rodiče při výběru kroužku řídit přáním dítěte a nakolik jej mají spíše zkusit šikovně nasměrovat?

Život to často rozhodne za nás. Většina lidí je omezená tím, že dítě chodí do školy, kde nabízejí jen tři kroužky. Některé kroužky nejsou zase finančně zvládnutelné pro všechny. Měl by to být kompromis mezi tím, co chtějí rodiče, co c h c e dítě a co umožňují okolnosti. Určitě bych ale nešel proti vůli dítěte.

* LN Co mají rodiče dělat, když jim dítě po čase řekne, že je vybraný kroužek nebaví?

To se samozřejmě může stát. Zejména u těch mladších bych byl v tomhle tolerantní. Nevyhověl bych třeba hned, ale po nějaké době. Řekl bych: vydrž to do pololetí, na které je to zaplacené, a pak najdeme něco jiného. Myslím si ale, že když si toho mladší dítě vyzkouší více, tak je to dobře.

* LN Jak moc mají rodiče dítě chválit či kritizovat?

K tomu, aby dítě podávalo lepší výkony, by jej měli vést hlavně odborníci z těch kroužků. Rodič má chválit, podporovat, a hlavně se zajímat.

* Pokračování na straně II

Na prvním stupni jen dva...

Dokončení ze strany I

Někdy je pro dítě víc, když rodič řekne: povídej mi o tom, co tam děláte, než když mu bude stokrát říkat, jak je úžasné. Dítě má hned nějakou hodnotu, je důležité, ví něco, co rodiče třeba nevědí.

* LN Stává se, že rodiče nesouhlasí s koníčkem, který si dítě vybere? Třeba s nějakým nebezpečným sportem? Jak takovou situaci řešit?

Za dítě jsou odpovědní rodiče. Měli by se nejdříve zamyslet sami nad sebou, jestli jsou objektivní a nebrání něčemu, co je ve skutečnosti mnohem bezpečnější. Pokud i přesto dojdou k závěru, že nechtějí, aby to to dítě provozovalo, tak by na tom měli trvat. K životu patří i to, že jsou nadřízení a podřízení. A dítě se to od malička učí.

* LN Existuje nějaké vyšetření, které dokáže zjistit, na co má dítě talent?

Psychologie se o to stále snaží. Zjišťuje se hudební talent, jazykové nadání. Rodiče tuto otázku odborníkům často kladou. Nejraději by už u dvouletého dítěte věděli, jakou cestou ho mají vést. Současná psychologie však dochází k přesvědčení, že nejlepším dokladem pro to, jestli něco zvládneme, je ta samotná činnost. Je důležité, aby dítě koníček bavil a užíval si ho.

* LN Setkáváte se s dětmi, které během školní docházky nemají vůbec žádné koníčky?

Ano. Problém je, že i vedoucí kroužků si děti vybírají. Chtějí děti šikovné, hodné, děti, které to baví. Ty, co nejsou úplně šikovné a nejsou třeba tak soustředěné, se jim nehodí. Tyto děti pak raději nechtějí nikam chodit. Druhým důvodem je to, že část rodičů o volném času svých dětí neuvažuje. Říkají si: chodí do školy, má toho dost a my jsme ostatně jako malí také nic nedělali. Různorodé aktivity jsou přitom důležité pro rozvoj člověka. Na druhou stranu - neznamená to, že kdo nic nedělá, bude v dospělosti vyvrhelem.

* LN Jaký máte názor na to, když rodiče dětem zakazují kroužek kvůli špatným známkám ve škole?

To je hrozně nerozumná věc. Ve výjimečných případech, třeba jednou za tři roky, se dá říct: dnes za trest na kroužek nepůjdeš. Pokud to ale dítěti nejde ve škole, a ještě kvůli tomu nesmí na kroužky, tak co potom z toho života má? Škola je povinnost a nemusí být vždy příjemná. Ale mimoškolní aktivity jsou něco jiného.

***

10 rad psychologa

1. Začít se dá už ve školce, ale... Omezte se na jednu činnost a vyhněte se kroužkům zaměřeným na výkon. 2. Výběr je kompromis Výběr by měl být kompromisem mezi vůlí rodičů a dítěte.

3. V 1. třídě jen jeden kroužek Jeden kroužek je vhodný už od 1. třídy, se zápisem ale počkejte až na leden, kdy se ukáže, jak dítě zvládá školu.

Během celého 1. stupně by dítě nemělo chodit do více než 2 kroužků.

5. Zajímejte se! Nejlepší odměnou pro dítě je zájem rodičů. Ptejte se, co v kroužku dělá, dejte najevo, že jste rádi, že dítě ví něco, co vy sami nevíte.

6. Koníček má bavit Nejdůležitější je, aby dítě kroužek bavil. Pokud v činnosti nedosahuje špičkových výkonů, není to důvod ke trestu.

7. Netrestejte zákazem Pokud dítěti nejde škola, nikdy (nebo jen zcela výjimečně) ho netrestejte tím, že mu zakážete kroužek, kde třeba vyniká. Kroužky a škola jsou oddělené činnosti.

8. Test na talent neexistuje Žádný test, který by zjistil přesný talent dítěte např. na jazyky, neexistuje. Nejlepším důkazem, že kroužek je vhodný, je, že dítě baví.

9. Nenuťte dítě do kroužku To, že dítě nechodí na žádnou zájmovou činnost, neznamená, že jednou bude vyvrhelem společnosti.

10. Trvejte na svém Pokud nechcete, aby se dítě věnovalo nějaké nebezpečné činnosti (např. horolezectví), trvejte na svém.

Autor:
Témata: hobby, volný čas

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!