Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Na skútr nově i bez zkoušek

Česko

PRAHA Hustý provoz v ulicích hlavního města komplikuje dennodenně Jakubu Janouškovi cestu autem do práce. Třiadvacetiletý Pražan proto vážně uvažuje, že si na dojíždění do zaměstnání pořídí raději skútr. Od mobilnějšího dopravního prostředku si slibuje hned několik výhod: kromě toho, že se mu bude lépe hledat místo na parkování, bude snazší i prokličkovat ucpanou metropolí.

Pořízení skútru má jediný háček -Janoušek nemá na tento typ motocyklu řidičské oprávnění a znovu do autoškoly se mu nechce. „Rozlousknout“ jeho patovou situaci by už brzy měli ministerští úředníci. Vedení resortu dopravy plánuje převratnou novinku, která by mohla v Česku přerůst ve skutečný boom skútrů. Řidiči automobilů by podle uvažované novely měli usednout na skútr po jednoduchých rozdílových zkouškách, nové lekce v autoškole by nebyly potřeba. Úspěšní zájemci by mohli osedlat skútr s automatickou převodovkou s maximálním objemem motoru do 125 kubických centimetrů. Nyní mají volný přístup pouze k „padesátkám“.

„Uvažujeme, že se inspirujeme španělským a německým systémem. Tedy že řidičům automobilů více zpřístupníme skútry. Spousta držitelů oprávnění skupiny B touží po skútru, ale nechtějí absolvovat kompletní výcvik na motorku. Přitom skútr s automatickou převodovkou má k autu blízko,“ potvrdil LN Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

Podle Asociace dovozců automobilů novinka může rozpohybovat trh se skútry. Přesto nelze očekávat, že se z Prahy a dalších velkých českých měst stane během pár měsíců Řím či Paříž, které jsou skútry doslova zaplaveny. „U nás bude skútr vždy druhým dopravním prostředkem. Řidičák na tuto motorku bude bonusem pro lidi, kteří složí normální zkoušku na auto. V Itálii je to jinak. Skútry si tam hojně pořizují mladí, kteří za volant ještě nesmějí,“ popisuje rozdíly mezi návyky v Česku a v jižní Evropě Pavel Tunkl, tajemník asociace dovozců.

Motorek s objemem motoru do 125 ccm není v Česku úplně málo. Jen od ledna do března jich úřady zaregistrovaly 883. Za minulý rok to bylo více než sedm tisíc motocyklů. Motocyklisté mají na novinku rozdílné názory. Tvrdí, že silnější skútr má lepší manévrovací schopnosti, a je proto bezpečnější než nyní přístupná padesátka. Na druhou stranu varují: „Lidi musí počítat s tím, že stopětadvacítkové skútry nejsou líná vozítka. Mají odpich a dokážou jezdit přes sto kilometrů za hodinu. Řidiči bez zkušeností na motocyklu by mohli mít problémy a zle se na tom pomlátit,“ zmiňuje možná rizika Jaromír Šíd z motocyklové asociace.

Podobný názor mají i dopravní odborníci. „Je to nebezpečné. Lidé. kteří nikdy neseděli na motocyklu, vůbec nevědí, jak se taková motorka chová. Zabít se dá i na pionýru,“ říká dopravní expert Jaroslav Hořín.

Novinka je zatím ještě ve fázi úvah. Je součástí vznikající novely takzvaného autoškolského zákona. Ta by měla být dokončena v srpnu, poté ji projedná už nově zvolená vláda. Sněmovna by ji mohla schválit do konce roku.

***

Boom skútrů? Ministerstvo dopravy plánuje motivovat řidiče, aby více jezdili na skútrech. Na motocykly s automatickou převodovkou a objemem motoru do 125 kubických centimetrů by nově nemuseli chodit do autoškoly, stačilo by absolvovat rozdílové zkoušky. Stejný model funguje už třeba ve Španělsku či Německu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!