Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Na Slovensko dorazil první přímý vlak z Číny

Česko

KOŠICE/DOBRÁ Dvanáct tisíc kilometrů dlouhou trasu musel zdolat první přímý nákladní vlak z Číny na Slovensko. Souprava s kontejnery dorazila v sobotu do cíle po sedmnácti dnech.

Železniční dopravu zboží zabezpečila dceřiná společnost ruských železnic TransContainer, která si na východním Slovensku loni pronajala překladiště Dobrá. „Vlak přivezl monitory, komponenty pro výpočetní techniku a elektroniku, dále bude směřovat do Polska,“ uvedl ředitel společnosti TransContainer – Slovakia Jiří Pokorný.

V terminálu Dobrá, kde se kontejnery přeloží na nové vozy, se mění rozchod trati z širokého na užší, evropský rozměr. Vlak vyrazil z Jižní Koreje, do Číny ho přepravili po moři a dále pokračoval přes Rusko.

Ruský TransContainer má dceřiné společnosti na Ukrajině, Slovensku, v Rakousku, Německu a Finsku a připravuje založení společností v Číně a Jižní Koreji. Počet kontejnerových vlaků z východní Asie by měl proto postupně narůstat. Vlak s elektronikou by měl na Slovensko jezdit jedenkrát týdně. Jednou týdně by sem měl již brzy směřovat i vlak s magnezitem.

Vlaková kontejnerová doprava zboží z Číny, Koreje, Tchaj-wanu, ale například i z Japonska může podle Pokorného konkurovat lodní. Ceny za obě cesty jsou přibližně stejné, přeprava vlakem však trvá asi 20 dní, zatímco po vodě zboží cestuje přibližně dva měsíce. Železniční doprava je přitom údajně bezpečnější.

Dovozy z východní Asie by mohly podle vydavatelky odborného železničního časopisu Železničná revue Desany Mertinkové pomoci slovenským firmám.

„Objem přepravy po transsibiřské magistrále za uplynulých deset let až do vypuknutí krize stoupl pětinásobně,“ uvedla. Příjmy z přepravy by mohly mít například Železnice Slovenské republiky, které inkasují poplatky za využití kolejí, a nákladní železniční společnost ZSSK Cargo Slovakia, jejíž vlaky by přepravu na Slovensku převzaly. Evropské železnice podle Mertinkové svádějí o přepravu (hlavně z Číny) intenzivní boj. Doprava surovin a zboží by totiž neměla končit na hranicích s Ukrajinou či Běloruskem, ale měla by pokračovat do Německa nebo Rakouska.

Ruské železnice si zatím za partnera vybraly Slovensko, protože právě zde si pronajaly železniční překládkový terminál. Konkurencí Slovensku mohou být maďarské železnice. Místního nákladního přepravce totiž koupily rakouské železnice, upozornila Mertinková. Proti Slovensku také podle ní mluví i vysoká cena za dopravní cestu, která je nejvyšší v Evropě. Zatímco na Slovensku je průměrná cena v nákladní dopravě za jeden vlakový kilometr 9,2 eura (asi 238 Kč), například v Maďarsku je to 5,1 eura a v Rakousku 3,2 eura.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!