9. září 2017 11:01 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Na středních školách přibývá studentů se závažným poruchami učení

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 42Diskuse
Student - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Student - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

praha V posledních letech podle statistik ministerstva školství přibývá na středních školách studentů se závažnými poruchami učení jako jsou dyslexie, dyskalkulie nebo dysgrafie. Na základních školách je počet dětí s těmito potížemi stabilní, což je dáno zřejmě tím, že se o jejich vývojové poruše zatím neví.

Nejčastější z poruch učení je dyslexie, která se projevuje nesnázemi při čtení. Dyslektici si v sobotu v Česku připomínají osmý ročník Dne dyslexie.

Nejčastější příčinou vývojových poruch učení jako je právě dyslexie je podle odborníků dědičnost, a to zhruba v polovině případů. Dyslexie ale může být způsobená i jinými faktory, jako je vývoj dítěte v těhotenství nebo úraz. V určité míře se vyskytuje přibližně u osmi až deseti procent populace. Kromě čtení ovlivňuje i psaní nebo krátkodobou paměť.

V některých pramenech se uvádí, že dyslexií, dysgrafii, hyperaktivitou či jinou specifickou poruchou učení trpí až 15 procent populace. To by znamenalo zhruba 300.000 dětí v ČR. Podle ministerstva školství nastoupilo loni nově do základní školy s různými vývojovými poruchami učení 136 dětí a celkem jich tam bylo 36.638. Ve školním roce 2012/2013 to bylo 108 prvňáků a 34.521 žáků celkem. Na středních školách jich loni bylo 8070, zatímco před pěti lety 6729. Odborníci tvrdí, že dyslexií trpí častěji chlapci než dívky.

Pomůcek je mnoho

Dyslektici mají potíže při práci s běžnými učebnicemi. Pomáhá jim speciální procvičování a i spolupráce s odbornými centry pro dyslektiky. „Existuje celá řada pomůcek, je toho opravdu hodně, od pomůcek třeba na rozlišování měkkých a tvrdých slabik přes různé pracovní listy, počítačové programy a různé hry i online aplikace,“ řekla psycholožka a zástupkyně ředitelky Dys-centra v Praze Zuzana Bodnárová. Děti do takových center chodí s rodiči většinou zhruba jednou za měsíc a potom spolu dělají úkoly doma.

„Průběžná domácí práce rodičů s dětmi je nesmírně důležitá, probíhá nenásilnou, převážně hravou formou, tak aby se dětem posílilo i sebevědomí. Procvičuje se zrakové i sluchové vnímání, nejen samotné čtení,“ popsala lékařka.

Většina dostupných pomůcek řeší nápravu dyslexie či dysgrafie až u školních dětí. Dyslexii je ale možné rozpoznat i dříve. Malířka a sochařka Alena Kupčíková, která v ČR založila Den dyslexie, vytvořila speciální multimediální interaktivní Testy a Slabikář pro děti od 4 let, které by měly pomoct rozpoznat dyslexii už v předškolním věku. Slabikář a testy používají různé mateřské školky a školské poradny po celé ČR.

V rámci inkluze na školách mají dyslektici právo na podpůrná opatření, jejich rozsah se ale liší podle závažnosti poruchy učení dítěte. Mnoho jich zvládá výuku jen s mírnými úlevami od učitele. Další děti mají podle Bodnárové doporučení z poradny na plán pedagogické podpory, a pokud jsou projevy hodně závažné, dítě pracuje s individuálním vzdělávacím plánem a může mít i péči speciálního pedagoga.

ČTK
  • 42Diskuse




Najdete na Lidovky.cz