Neděle 8. září 2024, svátek má Mariana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Na tunely si chtějí pozvat soud

Česko

Protesty v Žabovřeskách – Lidé ze sousedství žalují stavbu za osm miliard korun

BRNO Obyvatelé Brna-Žabovřesk se znovu pokusili zastavit největší současnou dopravní stavbu ve městě: budování silničního Královopolského tunelu za osm miliard korun. Nejdříve napadli stavbu tunelů, nyní podali další žalobu, která bojuje proti stavbě křižovatky u jeho žabovřeské strany.

Podle předsedy sdružení VMO Brno Karla Štěpaníka nemělo ministerstvo dopravy právo povolit stavbu, protože už ona samotná svým hlukem obtěžuje obyvatele v okolí. „Nejsložitější je situace od křižovatky Bráfova po křižovatku Luční–Zborovská. Zatímco tam, kde stojí jen sem tam nějaký dům, se udělala poměrně solidní opatření, v blízkosti paneláků se obyvatele nepodařilo dostatečně ochránit,“ zdůvodnil žalobu Štěpaník. Současně sdružení podalo i návrh na předběžné opatření na zastavení stavby.

„Stavbaři tvrdí, že výstavba protihlukových stěn po obvodu silnice sice není možná, jiné řešení ale nechtějí akceptovat,“ upřesnil Štěpaník. Podle něj by bylo vhodné postavit protihlukové bariéry ve středním nezpevněném pásu. „V zahraničí jde o běžnou věc,“ doplnil.

Ředitelství silnic a dálnic, které stavbu zajišťuje, však tvrdí, že vyhovělo všem podmínkám. „Protihlukové stěny porostou až do výše pěti metrů, v okolí jsme vyměnili na 1500 oken za protihluková, omezená je doba práce na křižovatce,“ připomíná Jiří Rupp, který má stavbu na starosti. Zatímco v tunelech je potřeba pracovat nepřetržitě, na povrchu platí noční a částečně i víkendový klid.

Lidé z okolí se přesto bojí. „V Bystrci pro stavbu silnice R43 slibují zatunelování trasy přes centrum sídliště. Totéž by mohli udělat tady,“ shodly se včera ženy diskutující na lávce pro pěší u stavby. To ale silničáři odmítají. „Splnili jsme normy, ale takový požadavek by byl ekonomicky neúnosný. Až bude stavba hotova, musí dostat kolaudační povolení a tomu bude opět předcházet měření hlučnosti při zkušebním provozu – pokud nevyhoví normám, nebude moci začít naplno fungovat,“ dodal Rupp.

Nové silnice i tunely by měly začít fungovat v roce 2011. Zatím jejich stavbu pociťují lidé v celém Brně, protože mimo jiné přerušila provoz na frekventované Hradecké ulici a omezení platí i na místech, pod nimiž prochází obě roury tunelu. Obě už dosáhly pod kritické místo, jímž je Palackého třída – jeden tunel je dlouhý kolem čtvrt kilometru, druhý je asi poloviční.

Co vlastně je Královopolský tunel

Královopolský tunel (podle původních plánů zvaný tunel Dobrovského) budou tvořit dvě souběžné roury. Jako část velkého městského okruhu spojí křižovatku Hradecké a Žabovřeské ulice s prostorem u Červeného mlýna, a tedy silnicí směřující do Husovického tunelu. Tunel určený pro směr od Lesné k Žabovřeskám bude mít délku 1239 metrů, protisměrný bude o 19 metrů delší.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Po svatbě to bylo nejhorší. K psychickému nátlaku přibylo i fyzické násilí
Po svatbě to bylo nejhorší. K psychickému nátlaku přibylo i fyzické násilí

Je ženou bojovnicí, co se nevzdává. Za svým otcem chodila jako malá do vězení, v patnácti letech odešla z domova, zvládla vystudovat dvě vysoké...