Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Na Wimbledonu vydělají tenisté, méně sponzoři

Česko

PRAHA/LONDÝN Jeden milion šest set třicet tisíc korun. Taková suma byla včera v sázce při zápasech tenistů Tomáše Berdycha a Radka Štěpánka ve 4. kole turnaje ve Wimbledonu. Čeští tenisté tak v případě postupu do dalšího kola mohli zdvojnásobit svůj dosavadní výdělek, který získali po třech předchozích vítězstvích v průběhu prvního týdne turnaje, na zhruba 3,26 milionu korun. Oba tenisté ale nakonec v osmifinále vypadli, a z Wimbledonu si každý z nich odváží „jen“ 1630 000 korun. Pořadatelé nejprestižnějšího tenisového turnaje na světě navýšili proti loňskému roku odměny hráčů v průměru o 6,2 procenta. Zatímco odměny v úvodních kolech turnaje rostly pomaleji, účast ve druhém wimbledonském týdnu již přináší hráčům výraznější nárůst odměn. Například odměna za postup do čtvrtého kola turnaje činila loni 93 750 liber. Letos již účastník čtvrtého kola vydělá 106 250 liber. V přepočtu na české koruny a podle současného směnného kurzu tak jeho výdělek vzroste o více než 380 tisíc korun. Předseda pořádajícího All England Clubu Tim Phillips již dříve vysvětlil, že hlavním důvodem k navýšení odměn byl pokles hodnoty britské libry vůči americkému dolaru i euru od loňského ročníku turnaje. „Většina hráčů nemá účty v librách, ale v dolarech. A musíme mít na paměti, že loni se libra prodávala za dva dolary a nyní za méně než dolar a půl,“ vysvětlil Phillips.

„Bílý“ Wimbledon limituje oděvní firmy Úspěchy tenistů na významných turnajích obvykle přináší zisky i firmám, se kterými spolupracují. Na jejich triumfech tak vydělávají především výrobci raket a triček, ve kterých tenisté nastupují na kurt. Berdych, kterého obléká americká firma Nike, zatím zůstává v reklamních kampaních ve stínu hvězd, například pětinásobného wimbledonského šampiona Rogera Federera. Naopak Štěpánek je hlavní „tváří“ české oděvní firmy Alea.

„Jeho image nám pomáhá, i když jdeme prodávat montérky,“ říká obchodní manažer firmy Tomáš Kropáček. Trička, ve kterých Štěpánek na turnajích nastupuje, se podle Kropáčka prodávají pouze ve stovkách. Výjimkou byla kolekce vyvedená v barvách české vlajky, kterou tenista představil v rámci týmového Davis Cupu. „Lidé poté začali tato trička poptávat ve větším množství,“ popsal Kropáček.

Podle wimbledonských pravidel musí tenisté oblékat úbor, který je alespoň z 90 procent bílý. Taková kombinace je ale pro komerční využití málo atraktivní, říká Kropáček.

Autor: