"Aerolinie nám nahlásí seznam, a poté v něm škrtají podle toho, kde je zavřené letiště," uvedla Lagronová. Pokud se podaří dodržet nahlášených 112 příletů a 111 odletů, bude dnes letiště fungovat zhruba na 60 procentech běžného úterního provozu.
"Usilujeme o to, abychom vypravili lety všude tam, kde je to možné," sdělila mluvčí Českých aerolinií Hana Hejsková. Společnost podle ní létá především východním a jižním směrem, například do Moskvy či Říma, naopak lety na severozápad, třeba do Londýna, zatím neodstartovaly. Taktéž se nelétá do irského Dublinu a ani do Helsinek. ČSA nadále počítají škody z omezení provozu na desítky milionů korun denně.
ČTĚTE TAKÉ: |
Provoz na českém nebi zůstává zachován, přestože islandský vulkán dál chrlí popel. Čerstvý vítr ze severozápadu ale může oblak v příštích dnech zavát do Česka a podle meteorologů to zřejmě pocítí i letecká doprava.
Lidé však žádné zhoršení ovzduší nepocítí. "Prachové částice menší než deset mikrometrů, které by mohly pronikat hlouběji do dýchacího traktu a poškodit zdraví lidí, klesají z velkých výšek k zemskému povrchu velmi pomalu a k nárůstu přízemních koncentrací nepřispívají," meteorolog Českého hydrometeorologického ústavu.
Podle odborníka způsobují třeba průmyslové podniky na Ostravsku denně mnohem větší znečištění vzduchu než prach z islandské sopky. Vzduch navíc pročistí déšť, přeháňky se čekají ode dneška do čtvrtka. Koncentrace prachu ve vyšších vrstvách atmosféry prý navíc není tak vysoká, aby po dešti zůstávalo bláto na ulicích nebo na autech.
Česká republika se může brzy změnit v bezletový prostor
Evropská organizace řídící letový provoz Eurocontrol rozdělila prostor nad Evropou do tří měnitelných zón. První zóna je zcela bezletová, neboť koncentrace sopečného prachu může letadla ohrozit, ve druhé zóně platí varování před výskytem sopečného prachu a letecké společnosti zde mohou létat na základě vlastního rozhodnutí, třetí zóna je zcela bez omezení.
Jak řekl mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma, Česká republika patří do druhé zóny a není pravděpodobné, že by se v dohledné době změnila v bezletový prostor. O případném zákazu letů, tedy vyhlášení první zóny, by rozhodoval Úřad pro civilní letectví.
Islandská sopka komplikuje letecký provoz nad Evropou už několik dní a očekávané zotavení na základě rozhodnutí Eurocontrolu a unijních ministrů dopravy pokračuje jen pomalu.
Velká Británie v noci na dnešek oznámila, že se k jejímu území blíží z Islandu nový mrak sopečného popela, a některé země začaly znovu uzavírat svůj vzdušný prostor. Podle tiskových agentur je situace nyní chaotická.
Eurocontrol nicméně plánuje, že se v průběhu dnešního dne bude moci uskutečnit 55 až 60 procent běžných letů nad kontinentem, což znamená výrazné zlepšení stavu oproti předchozím dnům.