Změnu silničního zákona podpořili téměř všichni poslanci. Pokud ji nezamítne Senát a podepíše prezident Václav Klaus, začne platit v září příštího roku.
Jak bude vše fungovat? Školení pro řidiče mají pořádat speciální firmy, které získají povolení od úřadů. O akreditaci mohou požádat i autoškoly, automaticky ji ale nedostane nikdo. Samo školení by mělo být zaměřeno hlavně na chování řidičů na silnicích. „Myslím si, že by bylo dobré, kdyby to bylo třeba i vzdělávání v oblasti psychologie,“ uvedl autor návrhu, poslanec ODS Karel Sehoř. Podrobnosti o tom, jak bude školení probíhat, nejsou zatím jasné.
Ze zákona na poslední chvíli vypadla sporná pasáž o měření rychlosti. Ta totiž umožňovala, aby radary provozovaly soukromé firmy.
Pokračování na straně 2
Dokončení ze strany 1
Podle Sehořova návrhu měly soukromé firmy zajišťovat i důkazní materiál policii. „Klub ODS se připojil k názoru, že je možné tento postup zneužít,“ vysvětlil Sehoř, proč nakonec od návrhu, aby rychlost měřily soukromé firmy upustil.
Zákon zřídil střediska bezpečné jízdy. Ta budou vystavovat certifikáty o absolvování kurzu pro řidiče. „S certifikátem řidič přijde na úřad, ten ho ověří a umaže patřičný počet bodů,“ vysvětlil Karel Sehoř. Úřady by měly činnost středisek také průběžně kontrolovat. „To je proto, aby nedošlo k situaci, že si řidič certifikát pouze koupí, ale na kurz nechodí,“ dodal Sehoř.
Jaký bude obsah školení ale zatím nikdo neví. Podle poslanců by nemělo být druhou autoškolou. „Chci, aby se v něm profesionální řidiči seznamovali s věcmi, které v praxi řeší,“ řekl Sehoř.
Náplň školení ale ještě není stanovena, i to bude muset upravit zvláštní vyhláška. Není tedy ani jisté, zda řidiči budou školení jen absolvovat nebo budou skládat speciální zkoušku. „To se bude muset přijmout nějaký předpis, který vše podrobně upraví. Zatím ale není,“ řekl Sehoř.
Zákon o silničním provozu čekají možná i další změny. Novelul do sněmovny totiž předložil poslanec ODS David Šeich, který se pokouší zmírnit bodový systém. „Nemyslím si ale že je dobré měnit zákon o silničním provozu příliš často. Není dobré, aby řidiči každé dva roky jezdili podle jiných pravidel,“ reagoval na Šeichovu iniciativu Sehoř.